Column: De EV-premie is maar een half goed idee...

Column EV premie vlaanderen William Meerschout

Zelden heb ik zoveel heisa gezien over iets wat in de basis een poepsimpel principe is: Overheid wil meer particulieren elektrisch zien rijden -> particulier vindt nieuwe EV te duur -> overheid legt geld op tafel om prijs te temperen -> klaar. Toch? Niet dus.

Zowel het denkpatroon als het mechanisme achter de EV-premie hangt met haken en ogen aan elkaar. Kijk maar even mee...

Dom idee...

Allereerst is er de perceptie dat alle nieuwe EV’s belachelijk duur zijn. Dat is niet volledig waar. Heb je tegenwoordig de prijzen van de - modale middenklasser bij uitstek - Volkswagen Golf al gezien? Vanaf 32.495 euro. Voor ééntje met een handbak! Tel daar nog 2.500 euro bij op voor een versie met automaat en je zit los in het vaarwater van enkele interessante gezins-EV's. Denk maar aan de MG4, BYD Dolphin en zelfs MG5 break! En dan wijden we nog niet uit over de fiscale- en brandstofwinst die een particulier doet als 'ie voor een EV kiest.

Column EV premie vlaanderen William Meerschout

Kom me dus niet zeggen dat EV’s per definitie te duur zijn. Oké, wil je meer up-class shoppen, dan loopt de rekening snel op. Maar was dat ooit anders bij auto's met een verbrandingsmotor? Het probleem is dat nu een groep mensen een handtekening gaat zetten onder de bestelbon van een "uber coole" Tesla Model Y... en daar nog eens 5.000 euro korting voor krijgt! Het resultaat? Criticasters die vinden dat de minister de gegoede middenklasse aan het sponsoren is. Kortom: die premie op nieuwe wagens had er misschien nooit moeten komen. Want zelfs particulieren vinden voldoende betaalbaar aanbod op de markt, waardoor de elektrische auto weerom een slechte connotatie krijgt bij het grote publiek.

... maar niet voor tweedehands EV's

Maar hold your EV-horses, de subsidiemaatregel in kwestie is niet helemaal dom. Want hoewel de focus (vooral in de media) heel erg op nieuwe wagens ligt, sponsort de overheid ook de particulier die een tweedehands EV op het oog heeft. Da’s dan weer een goeie zaak. Allereerst incentiveer je zo de particulier die in de prijsrange onder de 30.000 euro gaat winkelen. Wie even gaat snuisteren op Autoscout24 vindt onder de 30.000 euro heel interessante modellen zoals de Volkswagen ID3 en ID4, Peugeot e-2008, Opel Mokka E, Citroën e-C4 en zelfs een eenzame Jaguar i-Pace. Zelfs onder de 20.000 euro zijn er koopjes te doen bij Nissan (Leaf), Peugeot (e-208) of Renault (Zoe).

Column EV premie vlaanderen William Meerschout

Denk je nu met korting een Jaguar i-Pace op de kop te tikken? Dan moeten we je enthousiasme temperen, want hij komt niet in aanmerking voor de premie omdat hij nieuw (wellicht) meer dan 60.000 euro kostte. Collega Yves duidde nog in dit artikel dat ook op de tweedehands EV-markt de top 10 bijna uitsluitend uit premium bolides is samengesteld. En die willen we uiteraard niet gaan subsidiëren. Alle andere voorbeelden uit bovenstaand lijstje van jonge occasies krijgen in 2024 wél een premie van 3.000 € van de Vlaamse Overheid. Een mooie stimulans om meer particulieren die een beperkt budget hebben in een elektrische auto te krijgen. En was dat nu niet wat de overheid altijd al wilde bereiken?


Over de auteur: Als echte autofan startte William Meerschaut zijn carrière in de jaren '90 als autojournalist. Na een tussenstop als communicatieverantwoordelijke bij verschillende populaire merken heeft hij terug het licht gezien. Met een enorme bagage aan kennis van de sector versterkt hij sinds 2024 het team van Autofans.


Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Adriaan 21:17
afbeelding van Adriaan

Het feit dat plotseling aangetoont is dat behoorlijk wat auto's plotseling wel in prijs konden zakken, wanneer er een premie tegenover zit, zal zowat het enigste positieve zijn zeker van heet die premie kwestie vermoed ik...

this 08:51
afbeelding van this

Welke auto's zijn er naast Tesla dan nog in prijs gezakt speciaal voor de premie?
Van Tesla is het algemeen geweten dat er nog genoeg marge is, ondanks dat ze al ver onder de prijzen van de concurrentie liggen.

Adriaan 18:45
afbeelding van Adriaan

Skoda enyaq, vw id 4 zijn een heel duidelijk voorbeeld. De renault scenic werd in september aangekondigd met een te verwachte minimum prijs van 45k, en nu oppeens is hij bestelbaar voor het heel toevallig bedrag van 39950eur. Dan heb je nog subtielere voorbeelden zoals de ssangyong (of moeten we al KGM zeggen?) e korando die plotseling 12500eur korting krijgt. Er zijn genoeg voorbeelden hoor ;)

Tom 10:32
afbeelding van Tom

Leuk om hier eens een column te lezen!

Maar... ik kan je redenering niet altijd volgen. Je claimt dat EV's niet per se 'duur' zijn, met dan een vergelijking tussen een VW Golf en een MG4. Naargelang de vergelijking kan je natuurlijk altijd je punt halen, maar in hoeverre zijn beide wagens echt te vergelijken? We weten toch allemaal dat MG's Chinese prijsbeleid veel meer op budget is gefocust dan dat van VW, dat zich graag als sub-premium Duitser profileert? Dus dat je voor een Golf relatief veel betaalt en voor een MG relatief weinig, wist ik al wel langer dan vandaag, maar doet me niet meteen conclusies trekken.

Maak eens de vergelijking tussen volledig gelijkaardige merken, of beter nog: dezelfde modellen. Een Kona EV met 217pk kost in Shine uitvoering minstens 49.000, terwijl de dikste benzineversie (200pk in een nog dikkere Shine N line uitvoering) minstens 12.500 euro goedkoper is. Een gat dat misschien krimpt als je belastingen en brandstof in rekening brengt, maar zeker niet zomaar verdwijnt voor een particulier.

In zulke gevallen 'snap' ik de EV premie voor nieuwe wagens dan wel, hoewel de aanpak ervan door de Vlaamse regering op z'n minst amateuristisch is gebleken. Maar ik geloof er wel in dat een EV, hoewel ik er zelf nog geen hoef te hebben, op deze manier nog iets meer bereikbaar wordt voor sommige liefhebbers. De directe conclusie van 'dom idee' vind ik ietwat kort door de bocht.

Johan Boelen 12:00
afbeelding van Johan Boelen

Er wordt in het artikel gesuggereerd dat de premie van toepassing is voor tweedehandswagens onder de 30.000 eur, maar ook hier is de limiet 40.000 eur, net zoals bij nieuwe wagens.

Joseph Jules Van der Eecken 12:19
afbeelding van Joseph Jules Van der Eecken

Als steller van dit artikel meent dat 30,000€ niet te duur is lijkt het mij dat voorbij gegaan wordt aan de huidige:
- huurprijzen
- prijs nutsvoorzieningen
- taksen en lasten allerhande op basisbehoeften
Als het vorige betaald is, waar toch al wat huishoudens probleem lijken mee te krijgen, wat heb je dan nog voor mogelijkheid om 30,000€ af te betalen!
Hoogachtend.

John 14:45
afbeelding van John

Het klopt wanneer je zegt dat EV's niet belachelijk duur zijn, ALS je ze vergelijkt met de andere auto's. Maar auto's zijn wel belachelijk duur geworden de laatste jaren. Bijgevolg EV's ook. 32.500€ voor een golfje? Daar had je 12-13 jaar geleden nog een GTI voor. Ik zie mij echt geen 30-35K uitgeven voor een auto.

this 14:59
afbeelding van this

Daar heb je zeker een punt. Maar op een bepaald moment ga je de context van 'duur' in combinatie met auto's, moeten gaan opschuiven naar hoe de markt geevolueerd is. Anders kan je overal 'duur' tegenaan gooien. Terwijl ik als lezer liever lees of het duur is in relativiteit tot gelijkwaardige zaken.

Maarten 14:08
afbeelding van Maarten

In mijn ogen is er een onevenwicht tussen de koopkracht van de consument en de prijsstijgingen van bijna alle producten. Bij de winkelkar is bijna ieder item gestegen. Stel een product dat 20% gestegen is en eerst 3 euro kostte, kost dan 3,60 euro. Je kan aanhalen dat die 0,60 euro meevalt. Maar als je 30 producten in je winkelmandje hebt, weegt dat wel door. Bij auto's voel je zoiets veel harder omdat het over grotere bedragen gaat. Een wagen van 30.000 euro is bij 20% stijging dan 36.000 euro. Voor velen is dat een zure appel. Daarnaast is ieder automerk zeer hard aan het stijgen. Mijn netto inkomen kan die stijging niet volgen. En dan komen we bij ons belastingregime die helemaal scheef zit en het werk niet beloond...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws