In 2029 is het zover: dan verdwijnt de verbrandingsmotor uit de Vlaamse catalogi. Dat de Belg daar nog niet onverdeeld klaar voor is blijkt uit een enquête van BNP Paribas: iets meer dan de helft is voorstander terwijl bijna 30% zich nooit ziet overstappen op elektrisch rijden. Ben jij al klaar voor de omschakeling?
Of we het nu willen of niet, vanaf 2029 wordt elke nieuwe auto in Vlaanderen een zuiver elektrische auto. Voor tweedehandswagens heeft de Vlaamse regering momenteel nog geen ultimatum gesteld dus de occasiemarkt wordt vanaf dan het enige toevluchtsoord voor zij die echt niet op stroom willen rijden. De bevolking van ons Belgenlandje is echter nog sterk verdeeld over het onderwerp, zo blijkt uit een enquête van BNP Paribas en onderzoeksbureau iVOX.
Omdat het moet
Zo gaf alvast 52% van de 1.000 respondenten aan dat ze zichzelf in een elektrische auto zien stappen tegen 2029, de datum waarop Vlaanderen de verbrandingsmotor in nieuw verkochte wagens verbiedt. Zo’n 30% van de bevraagden ziet dat zelfs al zitten tegen 2026, het jaar waarin de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met verbrandingsmotoren wegvalt. Verschuiven we die datum naar 2024, dan is nog slechts 15% mee.
Het verbod op de verbrandingsmotor bij nieuwe wagens is ook meteen de hoofdreden waarom de helft van de Belgen tegen 2029 elektrisch wil gaan rijden: zo’n 55% van de respondenten geeft aan over te stappen omdat het moet. 34% doet het dan weer omdat het beter is voor het milieu, gevolgd door een 33% die omschakelt omdat het fiscaal voordeliger is.
Goedkopere alternatieven
Zorgwekkender is echter het aantal respondenten dat negatief geantwoord heeft op de enquête. Zo gaf 29% aan helemaal niet te willen overstappen op elektrisch rijden, ook al wordt dat binnenkort dus verplicht bij nieuwe auto’s. Hun aandeel stijgt mee met de leeftijdscategorie: bij de 55-plussers zag 34% de omschakeling niet zitten terwijl dat bij respondenten jonger dan 34 jaar nog slechts 23,7% was. Ook de Franstaligen hebben er opmerkelijk minder zin in: daar gaf 35,5% aan niet elektrisch te willen rijden, ten opzichte van 24,2% Nederlandstaligen.
De enquête vroeg echter ook wat er zou kunnen gedaan worden om mensen te overtuigen sneller om te schakelen naar elektrisch rijden. Daar bleek de belangrijkste drijfveer de aankoopprijs te zijn: 70% zou sneller een EV aankopen indien die goedkoper in aankoop werd. Op de tweede plaats kwam de infrastructuur, waar 62% meer laadpalen wenst en ten slotte zou 61% meer vertrouwen hebben in de elektrische auto indien die een grotere actieradius kreeg.
Hoe sta jij tegenover de omschakeling naar elektrisch rijden, en het uitfaseren van de verbrandingsmotor tegen 2029? En wat zijn jouw belangrijkste redenen om wel of niet over te stappen op stroom?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden