Europees afscheid: Dit is waarom de Toyota GR86 in 2024 opnieuw verdwijnt

Toyota GT86 Veiligheidsvoorschriften 2024

Kreeg je het — net als ons — al warm wanneer Toyota zijn nieuwe GR86 aankondigde? Hang je dikke trui dan maar klaar voor 2024, want dan is het er finaal mee gedaan voor de Europese markt. De GR86 wordt namelijk in de kou gezet door nieuwe veiligheidsregels.

Tegenwoordig kan je de écht pure sportwagens bijna op één hand tellen, maar als je op zoek bent naar een betaalbaar exemplaar wordt het al helemaal moeilijk. Zo is er sinds jaar en dag de Mazda MX-5, en kan je al een klein decennium bij Toyota terecht voor een GT86. Die werd recent nog getrakteerd op een nieuwe generatie — en een licht veranderde naam: GR86 — maar niet voor lang. Toyota laat namelijk weten dat het model in 2024 terug uit de Europese prijslijsten verdwijnt, met dank aan nieuwe veiligheidsvoorschriften.

Laatste van zijn soort

De boosdoener heet CLEPA, genadig kort voor Comité de Liaison Européen des Fabricants d'Equipements et de Pièces Automobiles. We mogen het in dit geval dan wel een "boosdoener" noemen, maar deze instantie zet zich samen met meer dan 100 autofabrikanten in om steeds betere veiligheidsregels op te stellen voor productiewagens. Zo treedt er volgende maand, op 6 juli, nog een nieuw voorschrift in werking dat bepaalt dat elk in Europa verkocht model moet beschikken over tenminste een rijstrookwaarschuwing en bandendruksensoren, maar het probleem voor de Toyota GR68 ligt in de regels die op 7 juli 2024 in werking treden.

Toyota GT86 Veiligheidsvoorschriften 2024

Vanaf dan moeten in Europa verkochte auto's namelijk beschikken over verkeersbordherkenning en een uitgebreide noodremassistent die onder andere ook zwakke weggebruikers herkent, en dat krijgen de Japanners niet in de huidige vorm van de GR86 verwerkt. Zo'n module schuilt doorgaans namelijk bovenin de voorruit, en volgens Toyota zouden ze daarvoor de dakstructuur moeten verhogen en de ruit op één of andere manier verder naar achter geplaatst moeten krijgen. Dat zou niet alleen het lijnenspel maar ook het zwaartepunt en het beperkte gewicht van de compromisloze sportwagen verpesten, en Japans als ze zijn verkopen ze hem dan liever helemaal niet.

Dat betekent dus dat je slechts twee jaartjes de tijd krijgt om een GR86 op de kop te tikken, waardoor dit speelgoed waarschijnlijk ook relatief zeldzaam zal blijven én de laatste van zijn soort wordt. Nog redenen nodig om richting de Toyota-dealer te trekken? Lees dan in ons testverslag waarom de GR86 van ons alvast een duimpje omhoog krijgt...

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws