
Honda voegt binnenkort een derde SUV aan zijn gamma toe, en die komt ook naar België. De nieuwkomer wordt een heuse wereldauto, die zich waarschijnlijk enkel qua naam zal onderscheiden per markt. Die naam wordt bij ons ‘ZR-V’, en de SUV wordt zoals verwacht aangedreven door hybridekracht.
Dat SUV’s het merendeel van je winst verzorgen, dat beginnen ze bij Honda ook door te krijgen. Daarom breiden de Japanners hun gamma binnenkort uit met een derde hoogpotige, die tussen de HR-V en de CR-V moet komen te staan. We wisten stiekem al langer hoe dat model er ongeveer uit zou gaan zien, maar nu laat Honda ook zijn definitieve naam weten. Bij ons zal hij door het leven gaan onder de noemer ‘ZR-V’.
Zoomer Runabout Vehicle
We zeggen er bewust ‘bij ons’ bij, want indien je dit artikel leest vanuit de VS — je weet nooit — zal de auto in jouw straatbeeld verschijnen met een ‘HR-V’-badge op zijn achterklep. Honda zal het model namelijk mits een paar kleine aanpassingen verkopen over de hele wereld, en hanteert daarvoor verschillende namen. Aan de andere kant van de oceaan werd de SUV dus al voorgesteld als ‘HR-V’, maar bij ons is die naam al gereserveerd door een kleiner model. In de plaats daarvan kozen de Japanners voor de Europese en de Chinese markt voor ‘ZR-V’, waarbij de Z naar verluidt moet verwijzen naar ‘generatie Z’ of — zoals zijn leden het zelf uitdrukken — de ‘zoomers’. Dat is de generatie die nu zowat midden de 20 jaar oud is, en dat duidt meteen de doelgroep van deze SUV aan.

Daarnaast laat Honda al weten dat ook de ZR-V gebruik maakt van zijn e:HEV hybride-aandrijflijn. Die technologie schuilt momenteel ook al onder een aantal andere Hondae, al verschillende vermogens wel per model. Wat ze wel allemaal gemeen hebben, is dat het telkens om zelfopladende hybrides gaat — zonder stekker dus. Wij zetten ons geld alvast op de 2.0-litermotor die even geleden debuteerde in de nieuwe Civic e:HEV, en die daar 184 pk en 315 Nm koppel naar de voorwielen brengt. Wanneer we alle details over de nieuwe ZR-V te weten komen, geeft Honda nog niet mee. Ze laten wel weten dat het model onze dealers in 2023 moet bereiken.
Recente reacties
Rijtest: Range Rover P530 First Edition (2022)
Tik je de automaathendel echter met één moeiteloze vingerbeweging in zijn sportstand en plant je je...
Door Techno Patat 18 uur geleden
EV's moeten goedkoper of automarkt stort in, waarschuwt Stellantis-topman
Dat Stellantis eens begint met het onderscheid tussen de fleet en particuliere markt wat kleiner te...
Door Johan 2 dagen geleden
Rijtest + video: Mercedes EQE 350+ (2022)
107.000 euro... het is wat de zot ervoor geven wil. Maar, niet verbazend als je weet dat Mercedes...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Nu officieel: vanaf 2035 verbod op verkoop nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren
Met als resultaat dat mensen die geen nieuwe wagen (goedkoopste elektrische wagen met zeker 200 km...
Door Nick 3 dagen geleden