5 sterren op Euro NCAP? Dat is dan 22.000 euro alsjeblieft!

Euro NCAP info

Wil je tegenwoordig 5 sterren halen bij veiligheidsorganisatie Euro NCAP, dan moet je voertuig beschikken over een rist veiligheidsnufjes. Dat die niet altijd aanwezig zijn op budgetauto's bewees de Dacia Jogger gisteren nog. Maar met hoeveel euro moet je minimaal over de boeg komen om uit te kunnen pakken met die 5 sterren?

Je zou een malloot zijn moest je zeggen dat er niets goed is aan een veiligheidsorganisatie die uitzoekt hoe veilig auto's zijn. Al krijgt Euro NCAP tegenwoordig steeds vaker kritiek dat het ook auto's beoordeelt op veiligheidssystemen. Waardoor Euro NCAP auto's niet enkel meer beoordeelt op een impact met zijn omgeving maar ook of de auto in staat is om zo'n impact te verijdelen. Al die sensoren en radars kosten handenvol geld natuurlijk. Waardoor budgetauto's vaak niet over die systemen bezitten en hun punten zien kelderen. Het is dus steeds moeilijker om te beoordelen of een auto nu veilig is bij een botsing óf veilig is bij het verijdelen van een botsing.

Wat is "echte veiligheid"?

Door die nieuwe manier van meten zien we de laatste tijd opvallende resultaten. Want was het jarenlang logisch dat een auto 4 à 5 sterren behaalde in de test, dan is het vandaag best mogelijk dat een auto met amper 1 ster naar huis komt. Recent deed de Dacia Jogger dat nog, vorig jaar behaalde de Renault Zoe nog nul (!) sterren. Zijn die auto's dan volstrekt onveilig? Laat ons zeggen dat Euro NCAP aantoont dat er auto's zijn die het tegenwoordig een stuk beter doen. Al is dat relatief natuurlijk. Neem nu de Dacia Jogger die 1 ster scoorde. Qua veiligheid voor inzittenden (volwassen & kind) doet hij het marginaal slechter dan pakweg de Hyundai i10. Toch kreeg die Koreaan 3 sterren op de Euro NCAP. Reden? De i10 scoort beter op veiligheid voor zwakke weggebruikers én heeft meer veiligheidsnufjes aan boord. Straffer nog: de Jogger zou 2 sterren behaald hebben, als hij een gordelverklikker had voor de optionele derde zitrij. Het zit 'm dus vaak in details die in de realiteit niet zo veel met "echte veiligheid" te maken hebben.

Euro NCAP info

Tenslotte wringt er nog een schoentjes in de Euro NCAP-test. Zo kijkt de organisatie niet naar de prijs van een wagen. Of anders gezegd; of een wagen nu 15.000 dan wel 70.000 euro kost, de verwachtingen om punten te scoren zijn identiek. Ergens terecht natuurlijk, want goedkoop hoeft niet minder veilig te zijn. Al kunnen we ons inbeelden dat Dacia-kopers niet meteen wakker liggen van een adaptieve cruisecontrole of actieve rijstrookassistent (functies die trouwens vaak worden uitgezet op dure wagens wegens: irritant). Je zou dus kunnen stellen dat veiligheid enkel voor de rijken der aarde is. Of toch niet?

Er staat een prijs op veiligheid

Kijken we naar 2022, dan heeft Euro NCAP tot nog toe 8 auto's/varianten de verdoemenis ingereden voor de wetenschap. 5 exemplaren daarvan behaalden daarbij 5 sterren. Gemiddelde nieuwprijs? 36.000 euro. Al is er één auto die opvalt in de lijst. Want ook de Volkswagen Polo wist 5 sterren te behalen, in zijn basisversie "Life" met een simpele driecilinder benzine. Nieuwprijs? Net iets meer dan 22.000 euro. Of anders gezegd: wil je per se dat je volgende auto 5 sterren behaalt op de Euro NCAP, dan moet je met minstens 22.000 euro over de boeg komen. Of er een prijs op veiligheid bestaat? Blijkbaar wel.

Euro NCAP info

Zouden jullie meer betalen voor een kleinere auto die wél veiliger is? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws