Werk aan de winkel: volgens rapport “65 miljoen laadpunten” nodig tegen 2035

Ionity snelladers Audi e-tron GT

De verbrandingsmotor kent zijn Europese ultimatum: vanaf 2035 gaat er geen enkele auto met een thermische aandrijflijn meer over de toonbank. Alle nieuwe auto’s zullen dan op stroom rijden, waardoor we veel laadpunten nodig zullen hebben. 65 miljoen exemplaren, om precies te zijn.

Dé job van de toekomst is gevonden: installateur van laadpalen. Adviesbureau Ernst & Young en Eurelectric, de federatie voor de Europese stroomsector, hebben namelijk onderzocht hoeveel laadpunten er precies op het Oude Continent zullen moeten staan zodra de EU de metaforische stekker uit de verbrandingsmotor trekt. Ze kwamen uit op een verbluffende 65 miljoen, al klinkt dat cijfer misschien moeilijker waar te maken dan het is.

10 miljoen openbare opladers

Van dat totaal van 65 miljoen laadpunten zal volgens het rapport namelijk 85 procent thuis komen te staan, en die vormen vermoedelijk niet het grootste probleem. Momenteel kiezen heel wat rijders van een elektrische auto of zelfs een plug-inhybride al voor de installatie van zo’n wallbox, en in sommige gevallen krijgen ze dit zelfs mee van hun werkgever indien het om een bedrijfswagen gaat. Een aantal landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, verplichten tegenwoordig ook al de installatie van een oplader aan elke nieuwbouwwoning. Naarmate het aantal elektrische auto’s omhoog gaat, is de kans dus groot dat het aandeel aan thuislaadpunten vanzelf ook aanzienlijk zal stijgen.

Volvo XC40 opladen

Indien je echter niet over een oprit beschikt of in een appartement woont ben je vaak toegewezen op publieke laadpunten, en daar wringt het schoentje misschien wel het hardst. Van de 65 miljoen geschatte opladers zullen er namelijk nog steeds een kleine 10 miljoen op openbare plaatsen moeten staan, en zo zijn er volgens de studie momenteel nog maar zo’n 374.000 over heel Europa. Vooral de overheden hebben dus werk aan de winkel indien ze de deadline willen halen, en de onze niet in het minste. Vlaanderen besliste namelijk om de aankoop van auto’s met verbrandingsmotoren niet pas te verbieden vanaf 2035, maar al vanaf 2029.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
this 11:02
afbeelding van this

Denken ze dat dat haalbaar is?
En wat voor laadpalen zijn er nodig? De traagladers waar je hele dag kan aan laden op je werk bijvoorbeeld? Of snelladers waarbij je een kwartiertje tot halfuurtje even zo veel mogelijk bijlaadt om dan verder te rijden?

Adriaan 13:06
afbeelding van Adriaan

Overgrote meerderheid gaan thuis komen te staan. Ik vermoed dat nu al er een paar tienduizenden van die spullen op iemand zijn voorgevel hangt... Alleen kan je die nog niet echt als publieke laadpaal beschouwen. Die bij mij zou in theorie iedereen met een laadpas kunnen komen laden, en ik zou daarvoor een vergoeding moeten krijgen, maar dat is nog nooit gebeurd, en ik hoop dat ook zo te houden, aangezien we gestraft gaan worden binnenkort met het capaciteitstarief van vlaanderen...

this 13:15
afbeelding van this

Over die thuisladers maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik vraag me wel af hoeveel dat er daarvan al zijn, daar zijn precies geen cijfers over.
Het gaat mij eerder over die overige 10 miljoen, of dat wel haalbaar is.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws