Volkswagen-EV's kunnen bidirectioneel laden vanaf volgend jaar

Volkswagen vehicle-to-home vehicle-to-grid bidirectioneel laden 2022

Elektriciteit opslaan om later weer terug te geven aan het stroomnet: bidirectioneel laden, “vehicle-to-home"- of “vehicle-to-grid"-technologie wordt als een grote stap in de ontwikkeling van de elektrische auto beschouwd. Bij de Volkswagen-groep zijn alle elektrische auto’s vanaf volgend jaar klaar voor die stap.

“De prototypes rijden rond, de voorbereiding zit nu in de laatste fase”, bevestigt Thomas Ulbrich van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling bij de Volkswagen-groep aan de Duitse krant Handelsblatt. Vanaf 2022 moeten alle modellen op het elektrische MEB-platform binnen de Volkswagen-groep niet alleen elektriciteit kunnen laden, maar ook weer kunnen teruggeven aan het net.

Dat geldt voor alle modellen binnen de groep die op het MEB-platform staan. Het gaat dus niet alleen om de Volkswagen ID.3 en ID.4, maar ook om de Audi Q4 E-Tron die volgende week wordt voorgesteld, de Skoda Enyaq, enzovoort. De eerste MEB-modellen zouden volgens de Duitse krant via een update van de nieuwe technologie kunnen worden voorzien.

Stroomversnelling op komst

Met bidirectionaal laden, vehicle-to-home of vehicle-to-grid wordt al langer geëxperimenteerd in de auto-industrie. Onder meer bij Nissan en Mitsubishi, maar ook Hyundai en Kia. Tel daar nu ook de Volkswagen-groep bij en de technologie zou in een stroomversnelling moeten geraken, zo menen experts. Een auto die in twee richtingen laadt, kan energie die in de batterij is opgeslagen gebruikt worden voor het huishouden, of opnieuw worden geïnjecteerd in het elektriciteitsnet.

Op die manier kan je bijvoorbeeld de auto opladen wanneer de stroomtarieven voordelig zijn, en elektriciteit uit de batterij gebruiken wanneer de tarieven hoger liggen. Met het wisselende beleid rond terugdraaiende tellers van zonnepanelen en berekeningen van stroomfacturen werpt bidirectioneel laden zich dus op als een interessante technologie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Tiels Andre 20:59
afbeelding van Tiels Andre

Wanneer komt de eerste laadpaal in Belgie die V2G of V2H technologie ondersteunt.

Wim Naessens 17:07
afbeelding van Wim Naessens

Wanneer zou de Q4 met V2H kunnen besteld worden? Ik lees op fora al leveringstermijnen van >12maanden. Dus nu bestellen is levering in 2023. Dat zou dat toch spijtig zijn dat die geen V2H/V2G heeft...

Joram 09:29
afbeelding van Joram

De functie zit er momenteel nog niet op, al spreken ze bij Volkswagen wel van een uitrol "in de nabije toekomst" voor hun ID-modellen. Aangezien die heel wat technologie delen met de Q4 e-tron kunnen we ervan uitgaan dat dezelfde update uiteindelijk ook naar de Audi komt, al werd nog niks bevestigd. In het geval van de Volkswagens komt de functie ook naar de reeds bestaande modellen via een OTA-update, zolang ze over het grotere accupakket van 77 kWh beschikken. We zouden dus denken dat het niet veel uitmaakt wanneer je de auto bestelt, want eens de functie beschikbaar wordt zou je die ook achteraf moeten kunnen krijgen.

Andreas Vergison 21:07
afbeelding van Andreas Vergison

Nog deze week gebeld naar (ex-)Audi dealer, er is vanwege Audi officieel nog niets gekend ivm V2G of V2H. En levertermijn Q4 is "een jaar".
Ik ben nu ook een configuratie aan het uitpuzzelen met zonnepanelen, huisbatterij en warmtepomp, en die huisbatterij had ik graag in mijn wagen gezien want ik werk thuis. Dus ideaal toch? Ik stond op de Q4 maar durf die niet bestellen als er geen garanties voor toekomstige V2x-mogelijkheden zijn.

Hans Koole 12:40
afbeelding van Hans Koole

De auto's van VAG zijn er technisch klaar voor, alleen is het wachten op de software. De ID.4 zal met versie 3.1 bidirectioneel kunnen laden. En dan nog wachten op een betaalbare laadpaal... De enige (Quasar) momenteel kost ruom 5.000 euro. Tja, dan wacht ik nog maar even wat langer.

this 13:56
afbeelding van this

Heb je daar een bron voor, dat deze wagens er al technisch klaar voor zijn? Want van wat ik begrepen heb, komt er redelijk wat bij kijken om bidirectioneel te kunnen laden. En dan zou ik er ook niet zomaar van uitgaan dat ze dat er al in steken, om dan 'ooit' softwarematig te activeren.

Tiels Andre 17:00
afbeelding van Tiels Andre

V2G of en V2H zou einde 2023 moeten kunnen op het Audi MEB platform.
Maar ik zie geen aankondigingen in die aard. Mijn laadpaal kan al V2G aan moet enkel nog een gepaste software update krijgen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws