
Elektriciteit opslaan om later weer terug te geven aan het stroomnet: bidirectioneel laden, “vehicle-to-home"- of “vehicle-to-grid"-technologie wordt als een grote stap in de ontwikkeling van de elektrische auto beschouwd. Bij de Volkswagen-groep zijn alle elektrische auto’s vanaf volgend jaar klaar voor die stap.
“De prototypes rijden rond, de voorbereiding zit nu in de laatste fase”, bevestigt Thomas Ulbrich van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling bij de Volkswagen-groep aan de Duitse krant Handelsblatt. Vanaf 2022 moeten alle modellen op het elektrische MEB-platform binnen de Volkswagen-groep niet alleen elektriciteit kunnen laden, maar ook weer kunnen teruggeven aan het net.
Dat geldt voor alle modellen binnen de groep die op het MEB-platform staan. Het gaat dus niet alleen om de Volkswagen ID.3 en ID.4, maar ook om de Audi Q4 E-Tron die volgende week wordt voorgesteld, de Skoda Enyaq, enzovoort. De eerste MEB-modellen zouden volgens de Duitse krant via een update van de nieuwe technologie kunnen worden voorzien.
Stroomversnelling op komst
Met bidirectionaal laden, vehicle-to-home of vehicle-to-grid wordt al langer geëxperimenteerd in de auto-industrie. Onder meer bij Nissan en Mitsubishi, maar ook Hyundai en Kia. Tel daar nu ook de Volkswagen-groep bij en de technologie zou in een stroomversnelling moeten geraken, zo menen experts. Een auto die in twee richtingen laadt, kan energie die in de batterij is opgeslagen gebruikt worden voor het huishouden, of opnieuw worden geïnjecteerd in het elektriciteitsnet.
Op die manier kan je bijvoorbeeld de auto opladen wanneer de stroomtarieven voordelig zijn, en elektriciteit uit de batterij gebruiken wanneer de tarieven hoger liggen. Met het wisselende beleid rond terugdraaiende tellers van zonnepanelen en berekeningen van stroomfacturen werpt bidirectioneel laden zich dus op als een interessante technologie.
Recente reacties
Officieel: Mercedes EQB rijdt EQA achterna
ik wacht al enkele maanden op lease prijzen voor de EQB... Maar nu ik die foto zie met de...
Door Yannick 7 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Maar dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat deze een EV is. Dat argument kan je...
Door this 10 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Dat het alleen in de file staan met een relatief grote EV ook wat zijn nut voorbij schiet? :-)
Door Yvesw 11 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Nu ben ik eens heel benieuwd waarom jullie deze vraag stellen "Is er plaats in elektroland voor zo'...
Door this 1 dag geleden