Hypermilen. Het was aan het begin van dit decennium hip bij constructeurs die hun dieselmotoren wilden promoten. Tegenwoordig nemen de elektrische wagens dat over, door een radius voor te leggen die meer dan het dubbele van de vooropgestelde WLTP-radius haalt.
Verwacht je niet aan opwindende data. Want als je 1.026 kilometer ver wil rijden, is het de bedoeling dat je zo sereen en gelijkmatig mogelijk rijdt. Om dat te bewerkstelligen trok Hyundai naar de Lausitzring, die door expertisebedrijf Dekra wordt uitgebaat. Vooraf hadden ingenieurs berekend dat tussen de 984 en 1.066 kilometer gereden zou kunnen worden als de chauffeurs een beetje hun best deden.
3 teams
De wagens haalden gemiddeld tussen de 29 en 31 km/u. Dat lijkt niet veel maar als je naar je eigen borodcomputer kijkt zie je dat je met allerlei verkeerssituaties samen gemiddeld ook maar aan 50 km/u komt.
Voor de gelegenheid werden allerlei verkeerssituaties gesimuleerd, met daarbij ook een “spitsuur”, verkeerslichten, 30 km/u-zones en bebouwde kom. Er namen drie wagens deel aan de test, waaronder een team met technici van Hyundai zelf, een team van PR en marketing en een team van het Duitse magazine Auto Bild.
Alle teams kozen ervoor om het infotainmentsysteem en de airco uit te schakelen, hoewel erg warm weer tijdens de test. De dagrijverlichting bleef wel werken. Aan het einde van hun accu haalden de wagens 1.018, 1.024 en 1.026 gereden kilometers. Dat betekent een gemiddeld verbruik van respectievelijk 6,28, 6,25 en 6,24 kWh/100 km.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 6 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden