Toegegeven, we hebben op dit moment grotere katjes te geselen maar de opkomst van de 3D-instrumentencuster belooft nu al de meest gehate trend van de komende jaren in autoland te worden.
Groot nieuws bij Continental vorige week, want de banden en auto-onderdelenproducent liet met trots weten dat de Genesis GV80 uit zal pakken met hun 3D digitale instrumentencluster. Een absolute showcase van kunde maar wel eentje die geen enkele meerwaarde voor de chauffeur biedt. Dat weten we nu al dankzij... Peugeot.
Clusterf*ck
Genesis, het prestigemerk van Hyundai, is namelijk niet het eerste automerk dat met een 3D instrumentencluster op de proppen komt. Peugeot heeft namelijk al haar eigen ontwikkelde i-Cockpit 3D gelanceerd op de nieuwe 208 en 2008. Dat systeem brengt de "klassieke" digitale cluster pal voor de neus een stapje verder door te gaan spelen met diepte.
In het geval van Peugeot krijg je info op twee lagen die ook nog eens kan verspringen, ook al lijk je naar een vlak scherm te zien. Het resultaat is een complete clusterf*ck voor je hersenen. Want hoewel je naar een vlakke plaat kijkt moeten je ogen scherp stellen op twee dieptes.
Otterkots
Het resultaat laat zich al raden; binnen de kortste keren kijk je zo scheel als een otter. Want je huidige snelheid kan bijvoorbeeld dichter staan dan de navigatie-info. Je oog kan daardoor geen rustpunt vinden en moet continu opnieuw scherpstellen. Alsof je continu een beetje onscherp kijkt... maar ook weer niet.
Om maar te zeggen dat ik niet echt warm loop voor de technologie. Virtual reality-brillen bewezen eerder al dat niet iedereen gediend is met een complexer beeld (lees: kotsmisselijk). Daarom ook een warme oproep naar de autoconstructeurs; hoewel we begrijpen dat een "3D cockpit" best stoer staat in je verkooppraatje hunker ik vooral naar een simpele en goed leesbare head-updisplay. Dankjewel.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 9 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden