IEA: “Populariteit SUV’s doet CO2-voordeel elektrische auto’s teniet”

IEA SUV CO2

Er zijn steeds meer elektrische auto’s en de markt voor conventionele auto’s stagneert. Toch nemen de vraag naar olie en de CO2-uitstoot van auto’s nog lang niet af. Dat komt omdat we alsmaar meer grotere en zwaardere SUV’s kopen, zegt het Internationaal Energieagentschap (IEA).

Tegen 2025 plannen constructeurs wereldwijd meer dan 350 kleine en middelgrote elektrische automodellen. De twintig grootste autoconstructeurs verwachten dat de jaarlijkse verkoop van elektrische auto’s tegen 2030 vertienvoudigd zal zijn, en dat tegen dan zowat 7 procent van onze autovloot volledig elektrisch zal zijn. Dat schrijft het Internationaal Energieagentschap IEA aan de vooravond van zijn jaarlijkse World Energy Outlook.

Einde van het verbrandingstijdperk?

Tegelijk lijkt de verkoop van conventionele auto’s met verbrandingsmotoren de laatste twee jaar wereldwijd te stagneren en zelfs af te nemen. In grote markten als China en India haalt de afname in de eerste helft van dit jaar zelfs dubbele cijfers. Genoeg redenen om aan te nemen dat de olievraag door personenwagens (een kwart van de wereldwijde vraag naar olie) zich op zijn hoogste punt bevindt en het einde van het verbrandingstijdperk is ingeluid.

Toch is dat niet zo, beargumenteert het IEA: we kiezen immers steeds meer voor grotere SUV’s, die meer verbruiken. Vandaag rijden er wereldwijd zowat 200 miljoen SUV’s rond, terwijl dat er tien jaar geleden nog zowat 35 miljoen waren. Het aandeel van SUV’s in de wereldwijde jaarlijkse autoverkoop is verdubbeld: 40 procent van de verkochte auto’s is een SUV, tegenover 20 procent tien jaar geleden. Een wereldwijde trend, aldus het IEA: niet alleen in de VS en Europa, maar ook in China, India en Afrika kopen steeds meer mensen een SUV.

IEA SUV CO2

Meer uitstoot en verbruik

Die trend doet de wereldwijde CO2-uitstoot natuurlijk geen goed. Het IEA becijferde dat SUV’s vandaag 0,55 gigaton CO2 meer uitstoten dan tien jaar geleden, en daardoor het tweede grootste aandeel hebben in de wereldwijde toename van CO2-uitstoot sinds 2010, na de energiesector. SUV’s dragen meer bij aan de CO2-toename dan zware industrie, vrachtwagens, lucht- en scheepvaart, aldus het IEA. Opvallend: als SUV’s niet worden meegerekend, stoten auto’s met conventionele verbrandingsmotor vandaag wereldwijd 75 megaton minder CO2 uit dan tien jaar geleden.

IEA SUV CO2

Omdat SUV’s meer verbruiken dan gewone auto’s, compenseren ze de energie-efficiëntie die het laatste decennium werd geboekt bij kleinere auto’s. Die hebben vandaag 2 miljoen vaten olie per dag minder nodig dan in 2010. Toch is de olievraag voor personenwagens tussen 2010 en 2018 met 3,3 miljoen vaten per dag toegenomen, allemaal door SUV’s.

Als die trend zich voortzet, zullen SUV’s tegen 2040 bijna 2 miljoen olievaten per dag toevoegen aan de wereldwijde olievraag, zo zegt het IEA, waarbij de oliebesparing van bijna 150 miljoen elektrische auto’s teniet zal worden gedaan. Al vergeet het Internationaal Energieagentschap daarbij wel dat ook SUV’s in meerdere of mindere mate tegen hoog tempo aan het elektrificeren zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jelledr 21:41
afbeelding van Jelledr

't Was te denken! Daaar zijn de marionetten weer. E hebben weer een nieuwe schuldige gevonden om geld op te brengen. Had dit maanden geleden al gezegd dat ze de suv extra gingen belasten. Die elitaire zakken zijn zo voorspelbaar geworden. De lamme schapen zullen er weer naar kijken, schouders ophalen en de portefeuille opentrekken. Wanneer gaan we eens opkomen voor onszelf en zeggen dat we genoeg leeg gezogen zijn. Het einde van de maand halen wordt voor sommigen geen evidentie meer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws