Goedkope batterijen en leningen: dit is waarom de EU Chinese EV’s zwaarder belast

Chinese EV's importtaks EU waarom 2024

De kogels is door de kerk: Europa trekt zijn importheffingen naar omhoog voor Chinese EV’s. Dat doet het ook nog geen klein beetje want in sommige gevallen komt er een taks van wel 37,6 procent bij. Dat doet de EU omdat de Chinese overheid zijn autobouwers te sterk financiert… Maar hoe sterk dan precies?

Het rommelt al even tussen de Europese Unie en China, en in het middelpunt van de discussie staan goedkope elektrische auto’s. Zo slagen heel wat Chinese constructeurs erin om hun EV’s in Europa te verkopen aan veel lagere prijzen dan gelijkaardige modellen die hier gebouwd worden. Dat prijsverschil gaat de EU nu gelijktrekken door die Chinese EV’s te onderwerpen aan verhoogde importheffingen, maar die importheffingen heeft het niet gewoon met de natte vinger bepaald. O nee, er gaat een heel onderzoek schuil achter die beslissing en de bevindingen van dat onderzoek zijn niet mals.

Batterijen met staatssteun

Na negen maanden van graven in de financiën van Chinese autobouwers heeft de Europese Commissie namelijk zijn rapport gepubliceerd. Het meeste graafwerk gebeurde bij drie constructeurs: BYD, Geely — dat onder andere Volvo, Polestar en Lotus onder zijn rangen telt — en SAIC — eigenaar van bijvoorbeeld MG en Maxus. Dat laatste bedrijf is grotendeels in handen van de Chinese staat en daar kwam dan ook het meeste naar boven.

Chinese EV's importtaks EU waarom 2024

Zo schat het rapport in dat SAIC voor alles samen 34,4 procent gesubsidieerd wordt door de staat. 1,38 van die 34,4 procent zou afkomstig zijn van leningen door banken die eveneens in staatshanden zijn terwijl 0,67 procent voortkomt uit het verkrijgen van goedkope grond. Nog eens 2,28 procent heeft te maken met stimulansen om elektrische auto’s te produceren terwijl 8,56 procent van andere subsidies komt en de overheid dan nog eens voor 8,27 procent aan uiteenlopende financiën in SAIC pompt. Het grootste percentage komt echter van batterijen die de constructeur onder de marktwaarde kan aankopen: daar wordt maar liefst 13,24 procent van de staatssteun aan toegeschreven.

Goede zaak voor de consument?

Ook Geely zou volgens het rapport flink wat voordeel halen uit zo’n goedkope batterijen, maar bij BYD liggen de zaken iets anders. Zij produceren hun accu’s namelijk zelf, al zouden ze wel de grondstoffen aan een lagere prijs kunnen aankopen dankzij inmenging van de overheid. Deels daardoor liggen de totale percentages bij die twee constructeurs lager: Geely eindigt op 19,72 procent staatssteun en BYD op 15,1 procent volgens de EU. Tel daar een extra percentage bij gebaseerd op hoe bereid de bedrijven waren om mee te werken aan het onderzoek, en dan eindigt SAIC op een extra importheffing van 37,6 procent, Geely op 19,9 procent en BYD op 17,4 procent.

Chinese EV's importtaks EU waarom 2024

Die heffingen gelden voorlopig maar voor vier maanden terwijl de Europese Commissie en China onderhandelen over een permanente oplossing. Ze komen echter wel genadeloos bovenop de 10 procent die de EU sowieso al voor geïmporteerde auto’s aanrekent. Daardoor zouden Chinese EV’s in de komende maanden aanzienlijk duurder kunnen worden en dat geldt ook voor heel wat auto’s die in jouw ogen misschien niet Chinees zijn. Heel wat Europese merken produceren namelijk ook EV’s in China en ook zij mogen rekenen op een taks van tussen de 20,8 en de 37,6 procent afhankelijk van hoe goed er meegewerkt wordt. Het is dus maar de vraag of dit een goede zaak is voor de consument die net aan de stekker wou gaan…

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
dominiek 16:42
afbeelding van dominiek

Een Europees merk van auto en werd gemaakt in Genk Belgie kreeg ook vele miljarden steun en na 3 of 4 j fabriek dicht en verhuisd naar goedkoop land en ook dit merk verdient eigenlijk een toeslag eigenlijk. Wel heel erg voor de mensen die een degelijke en betaalbaar auto wilden kopen. En tevens waarom komen er geen toeslagen op TV, GSM, PC, LAPTOPS en nog duizenden artikels. Ach de wereld zit raar in een vind ik.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws