100 km/u op Brusselse ring vanaf 1 september

 lydiapeeters-elkevdbrandt-benjamindalle-twitter

Vanaf 1 september mag je maximaal nog 100 kilometer per uur rijden op de Brusselse ring, de R0. Daarmee volgt Brussel vele andere steden die al langer een aangepaste snelheidsbeperking opleggen op hun ringweg.

Wie afgelopen zomermaanden naar zijn vakantiebestemming is getrokken, is waarschijnlijk over talrijke ringwegen gereden waar een extra snelheidsbeperking geldt. Ook wie de Antwerpse of zelfs Luikse ringwegen neemt wordt geconfronteerd met een beperkte maximumsnelheid. In Brussel was dat tot nu toe nog niet het geval maar vanaf 1 september verandert dat.

De maatregel rond de snelheidsverlaging naar 100 km/u maakt deel uit van het klimaatplan van de Vlaamse regering. Vandaag ging Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) de baan op om de bordjes te plaatsen. Niet alleen in het Vlaamse deel van de ringweg zal de snelheidsbeperking van kracht zijn, ook in de Brusselse gedeelten geldt de maximumsnelheid van 100 km/u. Opvallend is dat de snelheid in het Waalse gedeelte van de ring nog steeds maximaal 120 km/u mag bedragen.

Volgens de ministers heeft de snelheidsverlaging een positieve impact op de CO2-uitstoot en de lokale luchtkwaliteit. Ook de doorstroming zou er wel bij varen. Grapjes over "kunnen we dan eindelijk een de 100 per uur halen?" in de comments.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Pieter E 15:43
afbeelding van Pieter E

Staan er dwangsommen tegenover als we geen 100km/h kunnen rijden?

this 16:16
afbeelding van this

Welke uitstootverlaging verwachten ze dan? De file zal toch de grootste veroorzaker zijn denk ik. Dus is dit een gevalletje met een kanon op een mug schieten? Of zal het echt zijn nut hebben om de weinige momenten dat 120km/u mogelijk zijn naar 100 te herleiden?

C. 11:56
afbeelding van C.

90 km/u op alle ringwegen is realistischer, die snelheid haal je tenminste en het maakt het verkeersbeeld overzichtelijker. Hoe is het dus vanaf september op de brusselse ring? 90 - 100 - 90 - 100 - 120 - 100 - 90 - enzoverder. Belachelijk. Doe dan overal dezelfde lage snelheid. Voor de tijdswinst moet je het toch niet gaan doen.

Peter 12:34
afbeelding van Peter

De politiek heeft nog maar eens het warm water her uitgevonden.

Hugo Bernaert 18:23
afbeelding van Hugo Bernaert

Als de personenwagens naar 100 km/h moeten, waarom de vrachtwagens niet naar 70 km/h ? Die mogen blijven doorvlammen.

4g63' 21:55
afbeelding van 4g63'

Die vrachtwagens bij transportbedrijven mogen van mij gerust terug zonder begrenzer rijden, gewoon zelfde snelheid dan personenwagen, qua handeling minstens even goed.
Intussen is tech mee geëvolueerd dat kans op ongeval een pak kleiner is.

C. 14:40
afbeelding van C.

Je moet eens weten hoeveel langer de remafstand + hoe zwaarder de impact wordt bij een ongeval naarmate de snelheid omhoog gaat. En dan zeker bij 30 tonners. Zoiets kun je alleen maar maken als alles en iedereen dezelfde snelheid rijdt en de verschillen onderling nihil worden. Dan spreken we waarschijnlijk over het autonome tijdperk - als de computer het dus van ons overneemt.

4g63' 15:44
afbeelding van 4g63'

Met systeempje dat voorliggend verkeer volgt en bestuurder die word in t oog gehouden naar oplettendheid toe; kans op ongeval word drastisch verkleind toch?
En langere remweg? Paar generaties geleden, volledig mee eens, maar nu? Ok volgeladen zal t altijd langer zijn maar een vrij recente moe ni onder doen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws