![ZF airbag stuurhuls ZF airbag stuurhuls](https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Varia/20240605_2a_steering-wheel-driver-airbag_zf-lifetec.jpg?itok=yFexsOS2)
Duitse autotechnologiegigant ZF zegt het stuur heruitgevonden te hebben. Het bedrijf heeft een systeem ontwikkeld waarbij de bestuurdersairbag uit de bovenkant van de stuurstanghuls kan komen. Daardoor komt er op het stuur meer ruimte vrij voor - we zeggen maar wat - knopjes of een scherm!
Hoewel het ooit een - vaak niet overwogen - optie was, is het nu doodnormaal in elke auto: een bestuurdersairbag. Die komt al sinds de grootschalig uitrol halfweg de jaren 80 pal uit het midden van het stuur. Dat werkt natuurlijk al 40 jaar uitstekend (een Takata'tje daargelaten), maar toch droomt het Duitse ZF Lifetec van een nieuwe generatie airbags. Die lijkt het nu te hebben gevonden... en iets zegt ons dat autoconstructeurs hier heel happig naar zullen zijn.
Adieu centrale stuurklomp
ZF Lifetec, dat een riant aantal technische componenten levert voor de auto-industrie, heeft een systeem uitgedokterd waarbij de airbag voortaan uit de bovenkant van de "stuurstang" komt. Daardoor krijgen autobouwers in principe carte blanche bij de ontwikkeling van het stuur, omdat er vooraan geen aparte centrale "blok" meer moet worden voorzien waarachter de airbag zit.
![ZF airbag stuurhuls ZF airbag stuurhuls](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/20240605_2b_steering-wheel-driver-airbag_zf-lifetec.jpg?itok=w6dEg6Cl)
De gevolgen laten zich al raden. Omdat het centrale deel van het stuur daardoor compleet vrij komt, kunnen designers helemaal loos gaan. In zijn braafste vorm denken we dan aan extra functietoetsen centraal op je stuur, in de realiteit pleuren de merken zonder twijfel een scherm pal op je stuur. Zoals op een racewagen zeg maar. Ook niet onbelangrijk: doordat de airbag in de stuurstang zit, kan de centrale blok van je stuur ook een stuk fijner. Eindeloze mogelijkheden, laat dat duidelijk zijn. O ja, niet onbelangrijk; volgens ZF Lifetec werkt het nieuwe systeem even efficiënt als een klassieke airbag. Benieuwd welk automerk als eerste op deze technologie zal springen!
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden