Officieel: Alfa Romeo Junior geeft elektrisch startschot in sportief jasje (2024)

Alfa Romeo Milano 2024

Het is zover: Alfa Romeo heeft zijn eerste EV voor de gewone man of vrouw voorgesteld. Na een elektrische supercar is het nu namelijk de beurt aan de Junior, een elektrische crossover met agressief ogend smoelwerk... Al kan je achter dat smoelwerk ook gewoon een mildhybride benzinemotor krijgen.

UPDATE 15/04: Wegens Italiaanse kolder moest Alfa de Milano herdopen tot Junior.

We kunnen er niet om heen: ook een merk als Alfa Romeo moet uiteindelijk aan de stekker. Dat ‘uiteindelijk’ komt zelfs al best snel onze richting uit want tegen 2027 willen de Italianen al minstens van elk van hun modellen een zuiver elektrische versie in de catalogus hebben. Daartoe gaven ze al een eerste aanzet met de lancering van de 33 Stradale maar laat ons eerlijk zijn: met een supercar bereik je het grote publiek niet. Nee, het grote publiek, dat bereik je met een compacte crossover.

Alfa’s rijpen met de jaren, wacht maar

Maak dus kennis met de Alfa Romeo Junior en geef hem vooral een minuutje de tijd alvorens je mening te vormen. De Giulia en de Stelvio leerden ons namelijk al dat een goeie Alfa Romeo rijpt met de jaren en iets zegt ons dat de Junior er ook eentje van die designschool wordt. Hij pronkt namelijk met een agressief ogende snuit waarin twee koplampen met het gekende ‘3+3’-lichtsignatuur de gewoonlijke pizzapunt-grille omsluiten. Die grille is in dit geval echter grotendeels gesloten, op een opening na die de vorm aanneemt van Alfa Romeo’s slangenlogo. Achteraan is alles zo mogelijk nog exotischer vormgegeven met een brede balk waarin de achterlichten verwerkt zitten, en in zijaanzicht brengt hij de verborgen achterklinken terug van wijlen de 156 en de Giulietta.

Alfa Romeo Milano 2024

Het interieur puilt al even hard uit van de Alfa Romeo-kenmerken, ondanks een aantal gedeelde Stellantis-knoppen en hendels. Het digitale bestuurdersdisplay van 10,25 inch zit bijvoorbeeld verwerkt in twee afgeronde kokers — check — terwijl de uitstroomopeningen van de ventilatie ‘quadrifoglio’- of klavertje vierlogo’s bevatten. Het infotainmentscherm van eveneens 10,25 inch groot zit dan weer schuin, kwestie van de bestuurder centraal te stellen — jawel. Die bestuurder beschikt dan weer over een gloednieuw stuurwiel en zit stevig vast in sportieve, voor de Junior specifieke kuipstoelen.

Als Elettrica of Ibrida

Zowel vanbuiten als vanbinnen zou je dus niet meteen zeggen naar een auto op een voormalig PSA-platform te kijken, maar toch is het zo. De Alfa Romeo Junior deelt zijn basis namelijk met bijvoorbeeld de Peugeot (E-)2008, de Jeep Avenger en de Fiat 600(e) en zijn elektrische versie krijgt dan ook dezelfde 54 kWh-accu mee, goed voor tot 410 kilometer rijbereik. Het vermogen komt standaard ook van dezelfde elektromotor met 156 pk, al is die gelukkig niet alleen. Zo pakt de Alfa Romeo als eerste uit met een potentere aandrijflijn die zijn sportieve looks waar moet maken dankzij 240 pk en zowaar vierwielaandrijving.

Alfa Romeo Milano 2024

Naast die ‘Junior Elettrica’ komt er trouwens ook nog een ‘Junior Ibrida’ en voor je ’t vraagt: dat is Italiaans voor ‘hybride’… Of liever: mildhybride, want die variant krijgt dezelfde 1.2-liter driecilindermotor met mildhybridetechniek die we al kennen van zijn platformgenoten. Die houdt het wel gewoon op hetzelfde vermogen, dus reken op 136 pk op de voorwieltjes. Heel spannend belooft die versie dus niet te worden maar goed: voor alle Milani belooft Alfa Romeo dat ze het stuurgevoel en de ophanging helemaal naar hun hand gezet hebben.

Sportief én praktisch

Het moet natuurlijk niet altijd sportief zijn want een compacte crossover zijnde, moet de Junior ook gewoon een handige auto zijn. Op dat vlak klinken de cijfers alvast veelbelovend want met 400 liter koffervolume laat de Alfa Romeo flink wat van zijn concurrenten in dit segment achter zich. Dat geldt zelfs voor zijn platformgenoten, waar eigenlijk enkel de Peugeot (E-)2008 het nipt beter doet. Dan heeft deze Italiaan echter nog een troef achter de hand want hij beschikt zowaar over een frunk of voorkoffer. Zo vind je onder de voorklep genoeg plek voor de laadkabel, waardoor die niet achterin moet liggen slingeren.

Alfa Romeo Milano 2024

Zijn de looks van de Junior in de tussentijd al op je gegroeid? Dan zou je exemplaar geleverd moeten worden vanaf de tweede helft van 2024. Aftrappen doen de Italianen met een speciale editie die lekker toepasselijk ‘Junior Speziale’ gedoopt wordt en verkrijgbaar wordt als 136 pk sterke ‘Ibrida’ of als ‘Elettrica’ met 156 pk. De ‘Veloce’ met 240 pk volgt later dit jaar. Prijzen zijn er op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 09:16
afbeelding van Wim

heel benieuwd om hem in het echt te zien

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws