Volkswagen is volop zijn ID-gamma aan het GTX'en. Waar het bij ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7 nog vooral om performance draait, wil de ID.Buzz GTX vooral indruk maken met zijn toegenomen sleepvermogen, langere wielbasis en grotere batterij. Al is het vermogen van 340 pk ook goed meegenomen.
Een werkbusje met 340 pk, je lokale PostNL-bezorger kan er enkel maar van dromen. Volkswagen maakt het nu echter mogelijk met de ID.Buzz GTX. Al draait het hier niet enkel om de performance. Want met het GTX-derivaat biedt Volkswagen een elektrisch trekvoertuig voor fiets-, boot- of paardentrailers.
Trekpaard
Laten we meteen met de specificaties in huis vallen: de ID.Buzz GTX krijgt een elektromotor op de voor- en achteras en beschikt daardoor over vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 340 pk en 560 Nm (+134 Nm). Daardoor sprint dit busje naar de honderd in - hou je vast - 6.5 seconden. Niet per se snel in EV-land, wel belachelijk rap in de busjeswereld!
Daar stopt de pret niet, want Volkswagen stelt deze GTX beschikbaar met een lange en kort wielbasis. Die laatste maakt gebruik van de bekende accu van 79 kWh, de "LWB" teert op een batterij van 86 kWh. Oplaadsnelheden zijn eveneens verhoogd tot respectievelijk 185 kW DC, 200 kW DC. De versie met korte wielbasis mag 1.8 ton trekken, de variant met lange wielbasis topt op 1.6 ton.
Ook als zevenzitter!
Visueel herken je de ID.Buzz GTX niet aan extra spoilers of verbrede wielbogen, wel aan subtiele details. Zo krijg je een aangepaste voorbumper met "boemerang"-ledlichten onderaan en 19-duims velgen die je optioneel kan upgraden tot 21-duim. Specifiek voor de GTX tovert Volkswagen een opvallende Cherry Red koetswerkkleur uit de hoed. Al kan je de snelle bus ook in een hoop andere kleuren krijgen.
De versie met korte wielbasis krijgt de gekende lay-out met vijf zitplaatsen of zes zitplaatsen (2+2+2), ga je voor de lange wielbasis dan heb je standaard zes zitplaatsen of optioneel zeven zitplaatsen (2+3+2). De lange wielbasis ziet zijn koffer ook groeien van de gekende 1.121 liter tot 2.123 liter naar 1.340 tot 2.469 liter. Daar krijg je al eens een bussel prei in kwijt...
Recente reacties
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 9 uur geleden
Rijtest: BYD Han 88 kWh - Kijk goed, Mercedes (2023)
Wat de meeste testverslagen vergeten te vermelden is dat je, door die gimmicks aan de achterzetels...
Door JAN VBK 1 dag geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Test: Peugeot E-2008 Facelift (2024)
als je dit stuk omgebouwde ice wagen aan die prijs koopt zit er echt wel heel veel vijzen los in...
Door kevin 2 dagen geleden