Lexus heeft zijn ES voor modeljaar 2023 voorgesteld, en die ziet er op het eerste gezicht net zo uit als een huidig exemplaar. De verbeteringen schuilen namelijk binnenin, en je moet ook niet meer upgraden naar een heuse 'F Sport' voor een sportiever accentje.
Denk je aan premiumsedans in het E-segment, dan komen vooral de BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 naar boven. Met een beetje geluk overweeg je ook even een Jaguar XF, maar veel verder denkt de doorsnee premiumkoper niet. Dat is jammer voor deze Lexus ES, want daardoor zien we dit knappe ding maar zelden in ons straatbeeld verschijnen. Daar wil Lexus wat aan doen door de ES precies daar bij te punten waar nodig, en dat is voor ons reden genoeg om hem nog eens in beeld te brengen.
'F Sport' zonder nadelen
Als we "daar waar nodig" zeggen, dan menen we dat ook. Eén van de minpunten van zowat iedere recente Lexus was namelijk het infotainmentsysteem, dat hopeloos ongebruiksvriendelijk werkte met zijn vreemde touchpad. Dat muismatje gooit Lexus nu uit zijn middenconsole, en in de plaats daarvan krijgt de auto een gloednieuw, groot aanraakscherm in de stijl van de NX getransplanteerd. Daarmee krijg je meteen ook draadloze smartphone-integratie, over-the-air-updates en een uitgebreide spraakassistent in je ES. Een beetje wat we eerder al in de compactere UX 250h zagen verschijnen na een update, dus verwacht dat de Japanners deze lijn stilaan doortrekken over het hele gamma.
Nog net als die UX krijgt de ES voortaan een 'F Sport Design'-uitvoering in de configurator. Die biedt al het uiterlijke lekkers van een sportievere 'F Sport', zonder de onderhuidse aanpassingen. Reken dus op 19-inchvelgen, 'F Sport'-logootjes en de nodige verduistering, maar dan in combinatie met de gewoonlijke, zachte ophanging. Ook bij de andere versies verandert er motorisch trouwens niks, waardoor je de ES bij ons nog steeds enkel als 300h-hybride kan bestellen. Vanaf oktober dit jaar zou je de aanpassingen in nieuwe exemplaren moeten terugvinden.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 20 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden