Een nieuwe generatie van de E-Klasse staat al te popelen in de coulissen, en dus valt het doek ook voor de E 63 S. De AMG-tuners zwaaien hem alvast uit met een ‘Final Edition’ in beperkte oplage. Die wordt meteen knap uitgerust — inclusief natuurlijk de V8-motor, want het is nog maar de vraag of die in de volgende generatie terugkomt…
Met downsizing en elektrificatie die om iedere hoek van het automobiele landschap loeren, moeten we genieten van grof geschut als de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ zolang het kan. Daarover zijn ze het duidelijk eens in Affalterbach, want de tuners trakteren hun oppermachtige E-Klasse op een allerlaatste editie overladen van de opties.
Rouwige tinten
Zo neemt de E 63 S op gepaste wijze afscheid in een bijna volledig zwart gewaad. De Graphite Grey-lak is in essentie dan wel matgrijs, maar die wordt aangevuld met het AMG Night Package dat onder andere de spiegelkappen, de splitter onder de voorbumper, de raamomlijstingen en de uitlaten in het glanzend zwart steekt. De 20-inchvelgen lijken wel zilverkleurig, maar enkel de voorzijde is gepolierd en de rest is terug — je raadt het al — zwart. Optioneel kan je er nog één van twee Carbon Packs aan toevoegen om het duistere feestje compleet te maken, en binnenin bieden alleen de gele stiksels afwisseling van de rouwige tinten.
Onderhuids blijft dit natuurlijk een ode aan de ultieme E-Klasse AMG, met zijn 4.0-liter V8-blok dat 612 pk en 850 Nm koppel naar de vier wielen stuurt langs het gekende 4Matic-systeem. Als je dat wil, tenminste, want deze Final Edition beschikt ook over de Drift Mode die het vermogen naar de voorwielen kan afsnijden voor wat ouderwets overstuur. Fixeer je alles echter op de prestaties, dan moet je in dit gevaarte naar de 100 km/u sprinten in 3,4 seconden.
Meteen investeren?
Deze Final Edition van de E 63 S wordt geproduceerd in een oplage van slechts 999 exemplaren, waarmee dit dus meteen een redelijk zeldzame versie is. Hoe verzamelwaardig hij in de toekomst zal worden, hangt echter nog grotendeels af van de aankomende E-Klasse AMG. Kwatongen beweren namelijk dat die in navolging van de C 43 en C 63 zijn V8-motor achterwege zou laten voor een aanbod aan zes- of zelfs viercilinders, wat deze Final Edition meteen tot laatste E-Klasse AMG met een V8-blok zou kronen.
Mercedes heeft echter nog niks bevestigd omtrent die geruchten, dus we zijn nog niet zo zeker of wij onze denkbeeldige 150.000 euro erin zouden investeren. Als we daarmee al zouden toekomen, want een prijskaartje werd nog niet bekendgemaakt.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 7 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 10 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden