Audi voegt een nieuwe naam aan zijn gamma toe, al verwijst die voor de duidelijkheid niet naar een nieuw model. Deze ruiger aangeklede A1 stond tot voor kort namelijk in de catalogus als ‘Citycarver’, maar gaat vanaf nu onder de noemer ‘Allstreet’ door het leven.
De Audi A1 Citycarver was altijd al een beetje een vreemde eend, en dat ligt niet alleen aan zijn naam. Zo viel het model al redelijk uit de boot omdat de term ‘Citycarver’ nergens anders in het Audi-gamma te vinden is, maar is de auto zelf ook relatief overbodig omdat de Q2 eigenlijk al een crossoveralternatief voor de A1 moet zijn. Dat gaat allemaal veranderen, want Audi schrapt binnenkort niet alleen de Q2 uit zijn gamma maar trakteert zijn ruigere A1 nu ook op een naam die wat beter in het rijtje past.
Toortsen en hooivorken
Zo vind je dezelfde auto voortaan onder de noemer ‘Allstreet’ in de Audi-configurator, en daar kunnen we ons best in vinden. Als ‘Citycarver’ klonk hij namelijk allesbehalve stoer in de oren, maar indien ze hem gewoon ‘Allroad’ hadden genoemd waren we al helemaal met toortsen en hooivorken richting Ingolstadt getrokken. Dat is namelijk de term waarmee Audi de terreinversies van zijn A4 en A6 aanduidt, en met hun capabele Quattro-vierwielaandrijving zijn die wél opgewassen tegen het vuilere werk. Deze A1 mag dan wel vier centimeter extra bodemvrijheid en wat plastic opsmuk meekrijgen, maar onderhuids houdt hij gewoon vast aan de voorwielaandrijving van de reguliere versie. Veel verder dan de gemiddelde street moet je het dus niet gaan zoeken.
Die Q2 van daarnet is trouwens niet het enige model dat binnenkort uit de catalogus verdwijnt. Audi verklapte even geleden ook al dat deze A1 geen nieuwe generatie meer krijgt, dus echt lang zal de Allstreet ook niet als enige crossoveralternatief voor Audi’s kleinste te boek staan. De Q2 gaat echter al mee sinds 2016 waardoor zijn einde echt wel nabij is, terwijl deze generatie van de A1 pas in 2018 het levenslicht zag. De Allstreet heeft dus nog wel een drietal jaartjes tijd om echt naam te maken.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 5 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden