De bZ4X legt zijn allerlaatste kaart op tafel: die waarop zijn rijbereik staat. Daardoor zien we eindelijk het totaalplaatje van Toyota’s eerste als dusdanig ontwikkelde elektrische auto, en dat mag er best zijn. Het model moet — in theorie althans — ruim 500 kilometer halen uit een volle accu.
Al sinds er over de bZ4X gesproken wordt, zijn ze bij Toyota voorzichtig met details omtrent hun allereerste toegewijde EV. Zo kregen we het model eigenlijk al in volle glorie te zien begin 2021 maar hielden de Japanners toch vol dat het om een conceptcar ging, en gaven ze zelfs bij zijn onthulling de officiële cijfers over het rijbereik niet vrij — ook al mochten we wel al even met de auto rijden. Daar komt eindelijk verandering in, want met de bekendmaking van zijn WLTP-cijfers weten we nu alles wat er te weten valt over de Toyota bZ4X.
470 of 516 kilometer
Aangezien de nieuwe EV in twee smaakjes te bestellen valt, krijgen we ook twee setjes cijfers voorgeschoteld. Om maar met de verspringer te beginnen, belooft Toyota een verbruik van 14,3 kWh/100 km voor zijn voorwielaangedreven bZ4X, wat een WLTP-actieradius van 516 kilometer oplevert. Die haalt het model voor de volledigheid uit een accupakket van 71,4 kWh, en de aandrijving wordt voorzien door een elektromotor op de vooras met 204 pk. Wil je vierwielaandrijving, dan krijg je dezelfde accu maar wel twee elektromotoren en in totaal 218 pk. De efficiëntie zakt daarmee licht naar 15,8 kWh/100 km, en het rijbereik richting de 470 kilometer.
Deze cijfers zeggen trouwens niet alleen iets over Toyota’s elektrische auto, maar ook over de zo goed als identieke Subaru Solterra. We mogen er dus wel op rekenen dat gelijkaardige cijfers van toepassing zullen zijn op dat model. Naast deze bZ4X plant Toyota nog een hele schare aan dergelijke ‘Beyond Zero’-modellen, waaronder een Aygo X-lookalike en iets dat doet denken aan een elektrische C-HR. Tegen 2025 willen de Japanners alvast drie van die bZ’s in het gamma, en in 2030 moeten er wereldwijd 30 elektrische Toyota’s verkrijgbaar zijn. Volledig elektrisch gaat de constructeur bij ons pas tegen 2035.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 14 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 17 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden