De Nederlandse Audi-importeur zet morgen een wel heel radicale stap in de geschiedenis van het merk. Vanaf 1 april zullen ze namelijk geen modellen meer aanbieden met een dieselmotor onder de kap. Nederlandse gegadigden moeten het vanaf dan stellen met benzinemotoren of (deels) geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Het is nog niet helemaal duidelijk of het hier gaat om een vroege 1-aprilgrap van de Nederlandse Audi-importeur, maar dan zijn wij er alvast met open ogen in getrapt. Bij deze: onze noorderburen krijgen met ingang van volgende maand — vanaf morgen dus — geen dieselmotoren meer in de Audi-configurator te zien. Daarmee verdwijnt het TDI-acroniem uit het gamma van één van de meer iconische merken uit de geschiedenis van de zelfontbrander, en wordt die leegte opgevuld met — hoe kan het ook anders — elektrificatie.
(Fiscaal) klimaat
Het persbericht wil dan ook vooral belichten dat Audi Nederland in de toekomst meer gaat focussen op benzinewagens, plug-inhybrides en zuiver elektrische modellen. Het TDI-opschrift achterop de gemiddelde Audi moet dus, voor de kenners, plaats ruimen voor TFSI, TFSIe en e-tron. Dat doet de Audi-importeur trouwens niet zomaar, want volgens hun cijfers had vorig jaar slechts 1% van de in Nederland verkochte auto’s in het premiumsegment een dieselmotor onder de kap.
Het schappen van de dieselversies komt natuurlijk niet als een complete verrassing. In Nederland worden deze motoren steeds sterker afgestraft door middel van bijvoorbeeld roettaksen, en ook elders is een zelfontbrander geen voor de hand liggende keuze meer. Dat merken we ook in eigen land steeds vaker, waar je niet alleen aardig wat meer belasting betaalt op je dieseltje maar in sommige gevallen ook rechtsomkeer moet maken bij het naderen van een stadscentrum. Het is dan ook niet duidelijk of deze maatregel op termijn ook voor de Belgische Audi’s gaat gelden, al blijkt uit onze verkoopcijfers van vorig jaar dat de Belg de dieselmotor nog niet helemaal uit zijn leven verbannen heeft.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 23 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden