Porsche trekt de ‘Touring’-lijn verder van de 911 en 718 naar de Macan. De compactste SUV uit het gamma krijgt dezelfde behandeling waarbij de nadruk ligt op strak stuurgedrag. Zo combineert de Macan T een relatief lichte motor met een sportiever onderstel.
Het gamma van de Porsche Macan bestond tot voor kort uit drie versies. De instapper heette er kortweg ‘Macan’ en bood een 2.0-liter benzinemotor, en alle sportievere varianten maakten gebruik van een 2.9-liter V6 met twee turbo’s. Zo vond je bovenin het gamma de Macan S met 380 pk en de Macan GTS met 440 pk. Daar komt nu een vierde versie bij, en die slaat de brug tussen de basis-Macan en de S-versies.
Macan-basis
Daarvoor recycleert Porsche de T-naam, die bij de 718 en de 911 al zoveel betekende als ‘Touring’. Net als die twee sportwagens houdt de Macan T vast aan zijn basismotor, in dit geval dus een 2.0-liter benzinemotor met turbo die langs een zeventraps PDK-automaat 265 pk naar de vier wielen brengt. De SUV sprint ermee naar de 100 km/u in 6,2 seconden en gaat door tot 232 km/u. Porsche paste voor de gelegenheid wel de tractiecontrole aan zodat de bulk van het vermogen naar de achterste uithoeken gestuurd wordt.
Volgens Porsche legt deze viercilindermotor trouwens 58,8 kilogram minder in de weegschaal dan de grotere V6 in de topmodellen, wat het rijgedrag van de Macan T ten goede moet komen. Daar houdt de constructeur het echter niet bij, want ook het onderstel wordt klaargestoomd voor het betere bochtenwerk. Zo werden de stabilisatorstangen verstevigd voor een strakkere wegligging en knuffelt de nieuwe versie 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt dankzij actieve, stalen dempers. Optioneel kan je de auto laten uitrusten met luchtvering, die hem dan nog eens 1 centimeter lager kan leggen.
Macan S-look
Ook aan de buitenkant zou je de Macan T niet mogen missen. Zo wordt zijn carrosserie voorzien van details in een dynamische Agate Grey Metallic-lak. Je vindt de kleur onder andere terug op de spiegelkappen, de dakspoiler, de zijskirts en de grille. Daarnaast krijgt hij een sportiever setje uitlaten mee, werd het chroom uit de raamlijsten weggelaten en staat hij op 20 inch grote Macan S-velgen in Titanium Grey. Binnenin biedt de Macan T dan weer standaard een GT-sportstuur en een Sport Chrono-stopwatch, en de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen worden voorzien van een bekleding in leer en gestreepte stof.
Porsche rekent je minstens 73.098 euro aan voor de Macan T, waarmee hij zo’n 5.000 euro duurder is dan de basis-Macan maar wel een dikke 4.500 euro goedkoper blijft dan de S-versie. De auto kan meteen besteld worden en zou vanaf mei dit jaar op de oprit moeten verschijnen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden