Officieel: Korando e-Motion is eerste elektrische SsangYong (2021)

SsangYong Korando e-Motion rijden

Na een ietwat onstuimige aanloop heeft SsangYong het doek getrokken van zijn elektrische Korando. De Korando e-Motion wordt straks de eerste elektrische auto van het Koreaanse merk en, dat denken wij althans, misschien ook de blauwste.

Al bij de lancering van de Korando, begin 2019, beloofde SsangYong de komst van een zuiver elektrische versie in 2020. Eerder dit jaar werd die datum nog bijgesteld naar oktober 2021 maar we zijn inmiddels zover als december en we hebben nog geen ‘e-Motions’ op onze wegen mogen tegenkomen. Daar komt binnenkort verandering in want SsangYong stelt zijn elektrische Korando nu in al zijn glorie aan Europa voor.

Blauwe Korando

De Korando e-Motion ziet er grotendeels uit zoals de verbrandings-Korando, op een paar opvallende details na. Zo is de grille natuurlijk gesloten en krijgt het elektrische model ook een blauwe accentkleur in de koplampen en op de spiegelkappen. Achteraan geeft een blauwe stootplaat onderaan de bumper weg dat we met de elektrische Korando te maken hebben, net als de achterlichten met transparante beglazing. Op de flanken herken je de e-Motion aan zijn laadpoort in de linker zijvleugel, en aan de aërodynamische 17-inchvelgen die voor de elektrische variant voorbehouden zijn.

SsangYong Korando e-Motion interieur

De blauwe lijn wordt ook doorgetrokken naar het interieur van de Korando e-Motion. Zo krijgen de ventilatieroosters een blauw accent, zijn alle stiksels in de donkerblauwe lederen bekleding ook blauw en krijgt de auto een paar blauwe knoppen op het stuur. Daarnaast krijgt de elektrische SUV een overzichtelijk digitaal bestuurdersdisplay van 12,3 inch met een — jawel — blauwe achtergrond. Los daarvan blijft de cabine echter grotendeels herkenbaar voor zij die vertrouwd zijn met de standaard-Korando. Dat geldt trouwens ook voor de kofferruimte, die met 551 liter identiek blijft.

Mee met zijn tijd

Het belangrijkste nieuws vindt natuurlijk onder de motorkap plaats, waar deze Korando als eerste SsangYong ooit zijn verbrandingsmotor inwisselt voor een exemplaar onder stroom. Die krachtbron geeft de elektrische SUV een vermogen van 190 pk en 360 Nm koppel op de voorwielen, goed voor een topsnelheid van 156 km/u. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van 61,5 kWh, waarmee de auto volgens de WLTP-cyclus zo’n 339 kilometer ver moet geraken. Opladen kan tot snelheden van 100 kW en dan is je e-Motion tot 80% geladen in 33 minuten.

SsangYong Korando e-Motion opladen

Om het meeste uit zijn batterij te halen krijgt de elektrische Korando twee pedaaltjes achterop het stuur waarmee je de mate van remregeneratie kan instellen. Daarnaast krijg je ook andere moderne technologie mee zoals adaptieve cruise control, vermoeidheidsdetectie, een actieve rijstrookassistent en smartphoneconnectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto.

De elektrische SsangYong Korando e-Motion moet vanaf begin 2022 bij de dealers komen te staan. De Belgische importeur rekent een startprijs van 38.990 euro voor deze Korando, waardoor hij zich in het vaarwater zet van concurrenten zoals de MG ZS EV.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws