De Kia Niro steekt helemaal in het nieuw. De crossover leunt voor zijn design sterk aan bij de Habaniro Concept uit 2019 en wordt enkel verkrijgbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen, zoals voorheen.
Kia heeft op de Mobility Show van Seoul het doek van zijn gloednieuwe Niro getrokken. Daarbij houden de Zuid-Koreanen vast aan het beproefde recept: de Niro krijgt uitsluitend milieubewuste aandrijflijnen onder een hip crossover-koetswerk.
Habaniro met vleugje eucalyptus
Voor zijn ontwerp gingen de Kia-designers namelijk hun inspiratie halen bij de Habaniro Concept, een studiemodel uit 2019. Dat valt er ook meteen aan te zien want de Niro ontleent zijn algemene silhouet aan de concept car, net als zijn strakke ‘Tiger Nose’ met de hoekige dagrijlichten en de opvallende C-stijl in contrastkleur. Ook de minimalistische achterpartij met zijn slanke, boomerang-vormige LED-units doet denken aan die concept car.
Ook binnenin onderscheidt de nieuwe Niro zich sterk van zijn voorganger. De crossover krijgt niet alleen het stuurwiel van zijn grote broer, de EV6, mee maar ook het brede paneel met de bestuurders- en infotainmentdisplays doet aan Kia’s vlaggenschip denken. Verder hebben ook de interieurontwerpers aan het milieu gedacht: de dakhemel bestaat uit gerecycleerd behangpapier en de zetels zijn bekleed met een textiel van eucalyptusbladeren.
Greenzone-modus
Over de aandrijflijnen is het dan weer opvallend stil bij Kia, al geven ze wel al vrij dat de Niro naast een zelfladende hybride en een plug-inhybride ook opnieuw een zuiver elektrische auto wordt. De constructeur verklapt ook dat de Niro plug-in voorzien wordt van een zogenaamde Greenzone Drive Mode, waarbij de auto via het navigatiesysteem kan beslissen om op bepaalde locaties over te schakelen naar zuiver elektrische aandrijving. Dat zou dan gebeuren in steden, nabij scholen of op plaatsen die de bestuurder zelf als groene zone heeft ingesteld.
Zij die toevallig binnenkort nog in Zuid-Korea moeten zijn kunnen de nieuwe Niro er meepikken tot 5 december op de Seoul Mobility Show. Vanaf midden 2022 zou de eco-crossover op onze wegen moeten verschijnen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden