Officieel: Renault Megane E-Tech Electric mengt zich in de EV-strijd (2021)

Renault Mégane E-Tech Electric EV elektrish 2022

Renault Twizzy en Zoe maken vandaag kennis met een grote broer. Die Mégane E-Tech Electric is een elektrische crossover geworden met vermogens tot 218 pk, een accu van maximaal 60 kWh en een theoretische range van 470 km. De Volkswagen ID.3 heeft een nieuwe rivaal om rekening mee te houden.

De Renault Mégane komt er in verschillende smaken. Zo was hij doorheen de jaren verkrijgbaar als hatchback, sedan, stationwagen en cabrio. Een volstrekt elektrische versie was er nog niet. Tot nu. Want het Franse merk kiest de Mégane-benaming voor een gloednieuwe elektrische crossover die geen enkele vijs deelt met de huidige Mégane. De Mégane E-Tech Electric kan je dan ook stiekem zien als de natuurlijke opvolger van de huidige Mégane. Ook al blijven beide versies (tijdelijk) broederlijk naast elkaar verkocht worden.

Grote verwachtingen

De elektrische Mégane heeft alvast een zware taak voor zich. Niet enkel is de klassieke Mégane een succesnummer voor Renault, kleinere broer Zoe is één van dé best verkopende EV's in Europa. Het is dus duidelijk dat Renault niet over één nacht ijs gegaan is bij de ontwikkeling van de Mégane E-Tech Electric. Samen met zustermerk Nissan trok het alle registers open bij de R&D-afdeling om een competitief productief in de markt te zetten. Waar Nissans resultaat de Ariya SUV is geworden, kiest Renault er bewust voor om een auto neer te zetten die een slag kleiner (en daardoor goedkoper) is.

Renault Mégane E-Tech Electric EV elektrish 2022

Om maar te zeggen dat de Mégane E-Tech Electric met zijn lengte van 4,21 meter zelfs een stukje kleiner is dan de huidige Mégane (14 cm). De wielbasis is echter met 2,7 meter net iets groter én dankzij zijn crossover-looks (om de batterij beter weg te kunnen werken) is hij met zijn 1,50 meter ook net iets hoger dan de Mégane met verbrandingsmotor. Qua design kiest Renault voor een crossover met gedrongen raamlijnen en minimalistische designkenmerken. Geaccentueerde lichten voor- en achteraan en gouden accenten moeten duidelijk maken dat dit geen gewone Mégane is. De vlakke deurhendels en 18 tot 20-duims velgen moeten dan weer de stroomlijn verbeteren.

OpenR

Het interieur van de elektrische Mégane staat in het teken van de "OpenR". Hippe marketinglingo voor het dashboard dat zich laat kenmerken door twee digitale schermen die in een soort van "L-kader" worden geplaatst. Pal voor je neus heb je een scherm van 12.3 duim, centraal staat een scherm van 9 of 12 duim. De verwarming? Die bedien je dan weer door fysieke knoppen onder het infotainmentscherm. Topjob, Renault! Door het plaatsen van de versnellingspook aan het stuur krijg je dan weer een opengewerkte middenconsole. Veel nut heeft dat niet maar het is de modetrend van het moment voor EV's.

Renault Mégane E-Tech Electric EV elektrish 2022

De rest van het interieur laat zich typeren door materialen van gerecycleerde plastic, comfortabel zitmeubilair en een ruimtelijk gevoel. Loeren we tenslotte nog even terug naar het infotainmentscherm, dan is het interessant om weten dat Renault voor een systeem heeft gekozen dat op Android loopt. Daardoor tekenen zaken zoals Google Maps present maar kan je ook andere applicaties downloaden voor je elektrische Mégane. Ook Volvo en Polestar maakten eerder al deze keuze. Niet gek als je weet dat meer dan 70% van de smartphones wereldwijd ook op Android loopt.

Realistische cijfers

Onderhuids pronkt de Mégane E-Tech Electric met een nagelnieuw chassis. Dat CMF-EV-platform werd samen ontwikkeld met Nissan en zorgt voor een grote technologische vrijheid. Concreet heeft Renault er voor gekozen om met de elektrische Mégane geen hyper-EV neer te zetten. Daardoor geen exuberante vermogens of loeizware accu's. Wel een mooie mix tussen performance, gewicht en range. Het voorwielaangedreven platform herbergt naar wens een elektromotor van 130 dan wel 218 pk. Qua accu schuift Renault de keuze tussen 40 kWh of 60 kWh naar voren. Volgens Renault kan je met die accu van 60 kWh theoretisch 470 kilometer ver geraken. Of anders gezegd: een verbruik van 12.7 kWh per 100 kilometer. De kleinere accu moet een theoretische range van 300 kilometer voor leggen.

Renault Mégane E-Tech Electric EV elektrish 2022

Qua oplaadsnelheden volgt Renault braaf de huidige trend. Het is te zeggen: op wisselstroom (AC) kan je driefasig laden aan 22 kW. Daarmee heeft Renault de Mégane E-Tech Electric futureproof gemaakt, want veel van zijn concurrenten kennen een maximale snelheid van 11 kW. Snelladen (DC) gaat dan weer aan 130 kW. Niet revolutionair, wel sterk genoeg om op een half uurtje fors wat stroom bij te kunnen laden. Het is trouwens nog niet geweten dat de accu van 40 kWh dezelfde oplaadsnelheden voor kan leggen.

Hoewel Renault staat te popelen om haar elektrische Mégane te lanceren, zal het nog tot februari 2022 duren voor hij valt te bestellen. Leveringen zouden niet veel later moeten starten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mathieu 12:56
afbeelding van Mathieu

Heb er nog niet veel over opgezocht, maar denk niet dat het iets voor mij zou zijn. Als ik afga op de foto's dan zie ik een kleine achteruit waar je niets door ziet, hoge schouderlijn waar de kinderen dan weer niets door zien, weinig hoofdruimte achteraan én een kleine koffer. Die coupélijn is uiterlijk misschien mooier, maar zeker en vast niet praktisch. Zal weer eerder voor mensen zonder jonge kinderen of zonder grote pubers zijn heb ik de indruk. Puur of de foto's afgegaan uiteraard. Maar als ik gelijk heb, dan is het net alles wat ik niet zoek in een wagen. (op het eerste zicht)

Dequal 17:17
afbeelding van Dequal

Qua kofferinhoud ligt deze in lijn met de ID.3, de welke toch vooral de grootste concurrent zal worden vermoed ik. Enkel de daklijn van de ID.3 lijkt me nog iets ruimer wat aangenamer is voor de passagiers op de achterbank.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws