Officieel: Nissan GT-R Nismo leeft verder in 2021, weegt 100g minder (2021)

Nissan GT-R Nismo MY22

Dat de ingenieurs van Nissan stilaan tegen de technische limieten van de 14 jaar oude GT-R stuiten wordt steeds duidelijker. Elk jaar rollen ze een update uit. De GT-R Nismo MY22 onderscheidt zich tegenover zijn voorgangers door een koolstofvezel motorkap die... 100 gram lichter is. Niet kilogram, wel gram. Tijd voor het pensioen?

Veertien jaar. Het lijkt niet lang maar neem er de Nissan GT-R bij en hij is een absoluut oudje in het autolandschap. Want de voorbije jaren is het hard gegaan in autoland. Op vlak van design en technische innovaties. De GT-R, die is er duidelijk nog eentje van gisterenjaar. Al blijft het wel een kranig oudje, ook in 2021.

Kale motorkap

Toch is het duidelijk dat het vet stilaan van de soep is voor de Japanse Godzilla. Toch als het aankomt op technische ontwikkelingen die de ingenieurs van Nissan nog kunnen uitvoeren op de supercarverslinder. Zo zijn er eigenlijk geen grote technische revoluties meer voor het MY22-model van de Nismo. De gigantische 410 mm Brembo-remmen zaten ook al op de huidige versie en de aerodynamische aanpassingen gaan ook al enkele jaartjes mee. Wat er dan nieuw is? Wel, een koolstofvezel motorkap die je op verzoek niet kan laten spuiten in carrosseriekleur. Het resultaat daarvan? Een gewichtsdaling van 100 gram. Als chauffeur naar het toilet gaan voor je in de GT-R kruipt levert zonder twijfel meer voordeel op. Nu ja.

Nissan GT-R Nismo MY22

Onder die optionele blanke motorkap voert Nissan geen technische wijzigingen door voor de GT-R Nismo. We spreken dan van een twin turbo 3.8 liter V6 met 600 pk en genoeg koppel om je een nekblessure te verzorgen. Met zijn sprint naar de honderd van 2.7 seconden kan hij zelfs het merendeel van elektrische powersedans bij houden. Wat boekdelen spreekt over de prestaties die de GT-R al bijna een decennium meedraagt. Of het echter tijd is voor een opvolger? Ja. Of Nissan daar nog de R&D-budgetten voor opzij wil zetten? Dat is een andere vraag.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws