Officieel: KIA EV6 is sneller dan Taycan (2021)

Kia EV6 info Belgie

Met de e-Soul en e-Niro heeft Kia al twee impressionante EV's in haar rangen staan. Daar komt nu de EV6 bij, hét nieuwe vlaggenschip van Kia. Met desgewenst 585 pk, 510 kilometer range en een nul naar honderd van amper 3.5 seconden. Sneller dan een Porsche Taycan 4S... om maar iets te zeggen.

Dat de Zuid-Koreanen een kracht zijn om rekening mee te houden hebben Hyundai en Kia al lang bewezen. Op sportvlak veegt de Hyundai i30 N zijn concurrenten vlak, de Kia Stinger stuurt beter dan elke BMW op de markt én ook op EV-vlak lijkt het dat de Koreanen van plan zijn om Europese merken een lesje te leren. Na de indrukwekkende range van de e-Soul en e-Niro lanceert Kia nu de EV6; een elektrische auto die over waanzinnige specificaties beschikt.

Tegengestelden trekken elkaar aan

Voor we naar die specificaties gaan, loeren we eerst even naar het design. De EV6 mag namelijk Kia's nieuwe vormtaal introduceren: Opposites United. Voor die vormtaal nam Kia inspiratie uit contrasten die je tegenkomt in de natuur. Kijk, het is eens iets anders dan een Tiger Nose-grille. Kijken we puur naar het exterieur, dan zien we een hatchback/crossover die beschikt over vlakke lijnen en een opmerkelijk derrière. Je kan 'm nog het best omschrijven als een ver neefje van de Jaguar i-Pace. Verre van een belediging, lijkt ons.

Kia EV6 info Belgie

Het interieur zet die nieuwe vormtaal verder en pakt uit met twee digitale 12-duims schermen die lichtjes gebogen zijn. Daarnaast kan je ook nog beschikken over een head-updisplay. Waardoor er geen gebrek is aan schermpjes in deze EV6. Verder is het interieur vrij minimalistisch vormgegeven. Je krijgt een knoert van een startknop op de middentunnel en (hoezé) enkel sneltoetsen voor de verwarming. De koffer beschikt standaard over een riante 520 liter en groeit met een platte achterbank naar 1.300 liter. Vooraan heb je ook nog een koffer van 52 liter. Lang leve de frunk!

800 volt

Hoewel het uiterlijk op zichzelf al sterk is, wordt deze EV6 pas écht indrukwekkend als je naar de ingewanden gaat kijken. Want deze Koreaan heeft specificaties die vaak niet op de beste EV's ter wereld tegen komt. Laten we beginnen met het platform. Dat E-GMP-platform werd samen ontwikkeld met Hyundai specifiek voor elektrisch auto's. Daardoor is er plaats voor de frunk vooraan, beschikt deze EV6 over een riante wielbasis (2.9 meter op een totaallengte van 4.68 meter) en is er meer dan genoeg ruimte voor batterijen. Mogelijks het meest interessante aan dat platform: het 800 volt boordnetwerk. Porsche en Audi pakten er groot mee uit in hun Taycan en e-tron GT, nu vind je het ook in een... Kia.

Kia EV6 info Belgie

Heb je geen enkel idee wat hier het voordeel van is? Wel, laat het ons simpel voorstellen: Aan de juiste laadpaal - van Ionity bijvoorbeeld - kan je via dit systeem zo'n 100 kilometer range in minder dan 4 en een halve minuut tanken. Warpspeedsnelheden voor de elektrische auto die aan een normale laadpaal (22 kW) nog vaak 1 uur per 100 km range nodig heeft. Al is ook deze EV6, net zoals Taycan en e-tron GT, overgeleverd aan de infrastructuur in Europa. Staat die op punt, dan zijn lange laadtijden richting pakweg het zuiden van Frankrijk officieel verleden tijd.

De versies

Wat zit er nu juist onder de kap van deze EV6, vraag je waarschijnlijk af als EV-fan? Wel, Kia schuift verschillende uitvoeringen naar voren die zich laten baseren op de dimensies van de accu. Zo beschikt de instapper over een batterij van 58 kWh die zich laat vergezellen door een elektromotor op de achteras van 170 pk (350 Nm). Die accu kan je ook krijgen in een versie met een extra motor op de vooras. Daardoor stijgt het vermogen naar 235 pk (605 Nm).

Kia EV6 info Belgie

Daarboven zet Kia de EV6 met een accu van 77.4 kWh. Die krijgt standaard één elektromotor met 228 pk (350 Nm) en kan uitgerust worden met een extra motor op de vooras waardoor het vermogen stijgt naar 325 pk (605 Nm). Volgens Kia moet die EV6 met grote accu in staat zijn om meer dan 510 kilometer ver te geraken in de WLTP-cyclus. Daarmee doet hij het beter dan een Tesla Model Y Long Range op papier. Waarmee we meteen de grote uitdager aangehaald hebben voor deze EV6.

EV6 GT en VTL-functie

Vanaf de lancering spreekt Kia ook van de EV6 GT, want elke elektrische auto verdient blijkbaar een van de pot gerukte variant. In het geval van deze EV6 is de GT-variant goed voor 585 pk en 740 Nm dankzij twee elektromotoren. Het resultaat is een sociale media-sprint naar de honderd van amper 3.5 seconden. Dat is sneller dan een Porsche Taycan 4S, sneller dan een Tesla Model 3 Long Range en zowat sneller dan ongeveer elke sportwagen die de voorbije 10 jaar werd gebouwd. Door die krachtigere motoren laat Kia weten dat de maximale range van de EV6 GT zo'n 405 kilometer bedraagt. Al zal je dat hoogstwaarschijnlijk niet halen aan de topsnelheid van 260 km/u.

Kia EV6 info Belgie

Nog wat interessante technologieën voor de EV-fans? De EV6 heeft een energie-efficiënte energiepomp dat er voor zorgt dat zelfs aan -7° C er nog steeds 80% van de normale range beschikbaar is. Net zoals de pas onthulde MG Marvel R en MG5 heeft deze EV6 de zogenaamde vehicle-to-load functie. Daardoor kan je deze EV6 zien als een stopcontact met een gigantische batterij. Of anders gezegd: met een volle accu kan je in principe je woonst vlot 7 dagen van energie voorzien tijdens een stroomuitval. Geen onrealistisch scenario in België. Tenslotte nog eentje voor caravanfans: deze EV6 mag tot 1.600 kilogram trekken... zolang je niet onder de 35% gaat met de accu.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws