Bentley heeft het doek gehaald van de Continental GT Speed. In diens stal zitten wat extra paardjes. Plezier verzekerd!
Toen Bentley en Rolls Royce nog in hetzelfde bed sliepen was Bentley de sportieve van de twee. Dat imago is na hun scheiding en doorheen de tijd weinig veranderd en deze Continental GT Speed is dan ook de meest sportieve Bentley ooit.
nog wat meer
De basis voor de Continental GT Speed is de Continental GT met W12-motorisatie. Dat is op zich al een motor waar je mond van openvalt met zijn 635 pk en 900 Nm maar bij Bentley vonden ze dat het nog wat straffer kon. De Continental GT Speed puurt namelijk wat extra vermogen uit de 6.0 W12, waardoor hij nu 659 pk en een ongewijzigde 900 Nm voortbrengt.
Of dat veel verschil oplevert? Dat hangt er van af hoe je het bekijkt. Een 0-100 km/u sprintje in 3,6 seconden en een top van 335 km/u, dat is miniem straffer dan de 3,7 seconden en 333 km/u van de gewone W12. Maar het is wel het snelste voor een productie-Bentley ooit.
sportpak
Toch moet de Continental GT Speed het niet zozeer van zijn speed hebben om zich te onderscheiden. Bentley maakte deze versie ook dynamischer. Daarvoor dokterden ze een systeem met All-Wheel Steering uit dat vooral in de Sport-modus zijn duit in het zakje doet. Daarbij werkt het samen met het elektronisch sperdifferentieel, nog een nieuwigheid bij de Continental GT.
Er werden nog meer wijzigingen doorgevoerd en ook die ervaar je het best in Sport-modus. De stabiliteitscontrole (ESC) laat de wagen iets meer spelingsruimte alvorens in te grijpen. Ook krijgt de achteras meer vermogen toegespeeld dan de vooras, in een nieuwe verhouding ten opzichte van de gewone Continental GT's.
Verder werd ook de tractiecontrole aangepast en werd de achttrapsautomaat meer afgesteld op rijdynamiek. Om alles slim te doen stoppen staan er koolstofkeramische remschijven tussen de opties, die volgens Bentley 33 kilogram lichter zijn dan de standaard remmen.
alcantara jas
Binnenin krijg je een hoop Alcantara over je heen, al kan je dat ook laten vervangen door een lederen interieur. Ook kan je als klant kiezen voor verschillende materialen om accenten aan te laten brengen in het interieur.
Aan de buitenkant is de Speed-stempel dan weer goed gedrukt. De Continental GT Speed krijgt een zwarte grille en aangepaste bumpers. In de voorschermen zitten ook koelsleuven voor de W12, afgewerkt met het cijfer 12. De velgen worden met 22 inch een maatje groter dan bij de gewone Continentals.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 21 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden