Officieel: MG5 Electric is elektrische stationwagen! (2021)

MG5 Electric info belgie nederland MG

We hebben er lang op moeten wachten maar vanaf vandaag kunnen we officieel uitkijken naar een elektrische stationwagen. Die komt niet van bij Volvo of Audi, wel van bij MG. De MG5 Electric is de elektrische Volkswagen Golf Variant die VW niet durft bouwen.

Werp je een blik op het gamma van EV's, dan gaat het bijna uitsluitend over SUV's, hatchbacks en sedans. Een stationwagen puur op elektrokracht? Die ontbrak pijnlijk. Tot nu, want het Britse MG is het eerste automerk dat in Europa een elektrische stationwagen naar voren schuift. De MG5 is geboren.

+400 km

Die MG5 moet het volledig elektrisch alternatief worden voor pakweg de Volkswagen Golf Variant, Ford Focus Wagon en Toyota Corolla TS. Een C-segmenter dus. Met zijn lengte van 4.544 mm en koffer van 578 liter (max 1.456 liter) is het geen ruimtewonder maar hoeft 'ie zeker niet onder te doen voor de klassieke concurrenten. Visueel past MG haar nieuwe vormtaal toe. Het Britse merk spreekt alvast van MG Evolution Design. Marketingtaal voor een auto die er uiteindelijk vrij modaal uit ziet. Het meest opvallende is nog de hogere bodemvrijheid. Het gevolg van de batterijen onderhuids die de MG5 wat de vibe van een allroad geven.

MG5 Electric info belgie nederland MG

Nu goed, een EV is maar zo sterk als zijn aandrijving natuurlijk. Deze MG5 teert op een elektromotor van 184 pk (280 Nm) die vermoedelijk op de vooras zit en de MG5 in zo'n 8.3 seconden naar de honderd doet snellen. Nog belangrijker is de accu natuurlijk. De capaciteit daarvan houdt MG nog even onder doek maar het merk mikt op - de auto moet nog gehomologeerd worden volgens de WLTP-cyclus - een range van meer dan 400 kilometer. Opladen kan driefasig (AC) aan 11 kW. Snelladen kan ook - uiteraard -, al kleeft MG ook daar nog geen cijfers op.

Je huis opladen

Gaan we terug even naar het praktische aspect van de stationwagen, dan laat MG nog weten dat de MG5 in staat is om 500 kg te slepen, een dakbelasting van 75 kilogram aan kan én dat de MG5 beschikt over het zogenaamd V2L-systeem. Dat V2L-systeem (voluit: vehicle-to-load) stelt de MG5 in staat om energie te leveren aan externe elektrische systemen. Denk aan een luchtpomp, elektrische scooter, thuisbatterij, elektrische grasmachine of zelfs een andere elektrische auto. Kortom: de batterij van je MG5 kan je voor meer gebruiken dan enkel de auto.

MG5 Electric info belgie nederland MG

De Belgische importeur laat weten dat de MG5 Electric vanaf oktober 2021 bij de dealers zal staan. Een prijs is momenteel nog niet gekend, al gaat de importeur er prat op dat net zoals de ZS EV ook deze MG5 een aantrekkelijke actieradius, snelle oplaadmogelijkheden, geavanceerde veiligheidssystemen en een interessante prijs met elkaar verzoent. Uitkijken naar dit najaar dus!

VOORLOPIGE SPECIFICATIES:
• Autonomie ~400km (WLTP)
• 578 liter kofferinhoud
• +1400 liter maximale kofferruimte
• Elektrische motor 135 kW / 280 Nm
• 3,4 s (acceleratie 0-50km/u)
• 8,3 s (acceleratie 0-100 km/u)
• 11kW AC lader (driefasig om sneller te laden)
• DC snellaadfunctie tot 80% batterijcapaciteit in 30 min
• Sleepvermogen 500 kg
• Dakbelasting 75 kg
• MG Pilot rijhulpsystemen
• V2L stroomvoorziening voor externe toepassingen
• i-Booster voor kortere remafstand


Vandaag lanceerde MG ook de Marvel R Electric. Lees er HIER alles over

MG Marvel R Electric

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Waxweazel 14:54
afbeelding van Waxweazel

Lijkt wel interessant zo als eerste echt bruikbare EV-stationwagen.
Enkel wel jammer dat deze zo hard op een VW Passat station lijkt. Een niet onderscheidend (lees saai) uiterlijk is toch wel een afknapper voor velen vrees ik.

Wim 16:55
afbeelding van Wim

snap ik, maar wees blij, eindelijk een EV station, makes sense :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws