De Belgische autosector heeft voor het eerst in decennia een start van het jaar achter de rug zonder autosalon. De komende maanden zullen aantonen wat de impact daarvan is op de verkoop. Momenteel staat BMW op kop als het meest ingeschreven merk van 2021. Hoezo, crisis?
Dat Covid de spelregels van onze samenleving duchtig door elkaar heeft geschud mag ondertussen wel duidelijk zijn. Dat is niet anders in de autosector. Fabrieken die tijdelijk werden gesloten, inhouden van budgetten en leveringsproblemen zorgen er voor dat merken die kunnen afleveren een voorsprong nemen op de concurrentie. Dat blijkt nu ook uit cijfers van Febiac (de Federale overheidsdienst voor mobiliteit en vervoer). Wat blijkt? in de eerste twee maanden van 2021 kon BMW de meeste auto's inschrijven in België.
Feest in mineur
Een reden tot feest bij het merk uit München maar dan ook weer niet. Want het gaat dan wel over 7.954 ingeschreven auto's maar daarmee doet het wel nog steeds slechter dan de 8.482 auto's die het vorig jaar in de eerste twee maanden in kon schrijven. Hoe dan ook, het merk met de blauwe propeller voert de inschrijvingslijst aan in de eerste twee maanden van 2021. Hieronder alvast de top 5 van de eerste twee maanden:
1. BMW - 7.954 inschrijvingen
2. Peugeot - 6.531 inschrijvingen
3. Volkswagen - 6.316 inschrijvingen
4. Mercedes - 5.299 inschrijvingen
5. Citroën - 3.930 inschrijvingen
Valt je iets op? Inderdaad! Automerken die het van nature sterk doen op de leasingmarkt domineren de lijst. Waardoor je tussen de lijnen wel eens door kan lezen dat de particuliere autoverkoop een serieuze knauw heeft gekregen. Neem nu Hyundai, een van nature sterk merk voor de particuliere markt, dat zag haar verkoop in de eerste twee maanden van 2021 tegenover de eerste 2 maanden van 2020 in elkaar stuiken met dik 46% procent. Bij Dacia spreken we dan weer over een daling van 43 procent.
Daar komt Covid
De huidige cijfers tonen alvast een interessante tussenstand, want februari 2020 was de laatste maand voor de lockdown werd afgekondigd. Waardoor we de komende maanden nog enkele fameuze ups en downs in de statistieken tegen zullen komen. In totaal werden vanaf januari 2021 74.271 auto's ingeschreven in België. Een krimp van 24,7% tegenover de eerste twee maanden van vorig jaar. Je zou dus kunnen besluiten dat na 1 jaar Covid_19 de automarkt ruwweg een vierde gekrompen is.
Hieronder de totale lijst van inschrijvingen van januari en februari 2021 tegenover die van januari en februari 2020:
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 7 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden