Officieel: Audi e-tron GT en RS e-tron GT (2021)

De Audi e-tron GT betekent Audi's intrede in een nieuw segment, dat van de elektrische berlines. Dat doen ze niet zomaar, ze dopen de e-tron GT tot Gran Turismo berline.

Klinkt lekker hé, zo'n Italiaanse benaming voor een elektrische wagen? Het blijkt ook gewoon goed te passen bij de lijnen van de auto. Hij meet 4,99 meter lang, 1,96 breed en slechts 1,41 meter hoog. Alles bij elkaar krijgt de e-tron GT een lage drag coëfficiënt van 0.24. Dat komt de looks ten goede maar is ook voordelig voor het verbruik.

drie komma drie

Dat brengt ons direct bij de aandrijving die onder deze e-tron GT schuilgaat. Standaard wordt de e-tron GT op alle vier de wielen aangedreven met het quattro-systeem. Hij wordt aangedreven door een 530 pk en 630 Nm sterke elektromotor. Maar Audi lanceert direct ook een RS-versie van de e-tron GT. Die krijgt een 646 pk sterke motor, goed voor 830 Nm aan koppel. Daarmee jaagt de RS e-tron GT in slechts 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Wil je het wat rustiger aan, dan sprint de gewone e-tron GT nog altijd 4,1 seconden op hetzelfde nummertje. Remmen gaat ook goed, want de remenergierecuperatie kan oplopen tot 265 kW, met de optioneel carbonkeramische remschijven.

Audi e-tron GT & RS e-tron GT (2021)

bijna 500

Voor de voeding zorgt een accu van 93 kWh (85 kWh werkbare capaciteit), verdeeld over 396 cellen in 33 modules. Voorlopig kan je standaard aan 11 kW laden, binnenkort komt er een 22 kW-optie bij. Volledig opgeladen haalt de e-tron GT een actieradius van 487 kilometer en Audi maakt zich sterk dat de accu in slechts vijf minuten 100 kilometer kan bijladen. Geen tijd voor koffie dus, als je aan een snellaadpaal staat.

Audi e-tron GT & RS e-tron GT (2021)

vloeiende toekomst

De Audi e-tron GT moet extra emotie brengen aan elektrisch rijden. Een lijn die wegheeft van de concept car uit 2014 en die volgens Audi sculptureel design voorstelt. Hij lijkt op de foto's inderdaad uit een blok graniet gehouwen waarbij er vervolgens met een hoop schuurpapier de scherpe kanten werden weggevlakt tot een vloeiend geheel. Prominent aanwezig is nog altijd de single-frame grille, kenmerkend voor de Audi's van de afgelopen jaren. Tegenwoordig wordt de grille echter in carrosseriekleur gelakt. Het dak is standaard uitgevoerd in warmtewerend glas. Wie voor één van de carbon packs kiest kan de spiegelkappen en zelfs de dakstructuur in koolstofvezel laten uitvoeren. Achteraan neemt de daklijn een gestrekte duik, om te eindigen in een langgerekte kofferklep. Die wordt dan weer begrensd door de achterlichten, die verbonden zijn door een rode led-strip. Volgens de Duitsers zal je het vloeiende design later ook vaker terugzien op nieuwe modellen.

Audi e-tron GT & RS e-tron GT (2021)

Binnenin legt Audi de nadruk op de chauffeur, de rijder. Dat doen ze al langer bij hun sportievere modellen en komt bij de e-tron GT nogmaals terug. Een driedimensionaal dashboard is lichtjes naar de chauffeur toegekeerd, terwijl de boog bovenaan het dashboard net lijkt weg te drijven van die chauffeur. Standaard krijgt de e-tron GT het Virtual Cockpit Plus en we zien ook veel gelakte delen terugkomen in het interieur. Achterin slechts plaats voor twee inzittenden, al krijgen die wel een pak ruimte tot hun beschikking. De kofferruimte is iets minder dan je zou verwachten van een auto met dit kaliber, met 366 liter. Laten we dat op de aanwezigheid van het battery pack en de steile daklijn steken.

Audi e-tron GT & RS e-tron GT (2021)

Audi heeft ook gedacht aan het rijden zelf, want je wil niet eeuwig de 3,3 seconden van 0 naar 100 blijven uitproberen. De optionele adaptieve ophanging ken je al van andere modellen en ook hier kan de chauffeur zelf de instellingen gaan aanpassen. Er zitten 19 inchers onder de e-tron GT, optioneel worden die tot 21 inch groot gemaakt. Standaard wordt de e-tron GT uitgerust met stalen remmen, de RS e-tron GT krijgt een carbon coating op zijn remmen. Optioneel zijn er ook de carbonkeramische remmen met een diameter van 420 millimeter.

Leuker is misschien de sperdifferentieel voor de achteras die de grip verbetert en ook de reacties op lastwissels vermindert. Op de e-tron GT is het een optie, de RS e-tron GT krijgt het alweer standaard.

Audi e-tron GT & RS e-tron GT (2021)

De Audi e-tron GT quattro is vanaf de lente te verkrijgen bij de dealer voor 102.900 euro, de RS e-tron GT heb je vanaf 143.200 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws