Officieel: Lexus IS blijkt doorgedreven facelift (2020)

Lexus IS 2020

Lexus heeft het doek gehaald van zijn nieuwe IS. De vierde generatie van deze zakelijke Japanner is niet volledig vernieuwd maar wordt wel grondig gefacelift. O ja: hij komt niet meer naar Europa.

De Lexus IS is sinds eind jaren 90 een outsider in het D-segment. Een van de vele, dus ondanks drie generaties kon hij nooit helemaal zijn stempel drukken op dat door de Duitsers gedomineerde segment. Nummer vier komt dan ook niet meer naar ons, maar blijft voorbehouden voor markten als de Verenigde Staten, thuisland Japan en nog enkele andere Aziatische landen.

Lexus heeft dan ook geen massa’s kapitaal meer geïnvesteerd in deze IS. Geen nieuw platform of Toyota New Global Architecture dus, maar het platform van de derde generatie. De Japanse ingenieurs hebben wel stevig gesleuteld om de IS scherper en responsiever te doen rijden en tegelijk het comfort niet uit het oog te verliezen. De stijfheid van het koetswerk zou gevoelig zijn verbeterd. Lexus vijlde ook de ophanging bij, terwijl de velgen een maatje zijn gegroeid: standaard staat de nieuwe IS op 18-duimers met 19 duim als optie.

Lexus IS 2020

Visueel zet de Lexus IS de scherpe looks van zijn voorganger voort, met over het algemeen wat strakker getrokken en agressievere lijnen. De lengte en breedte namen met 3 centimeter toe (tot 4,71 meter en 1,84 meter), dat laatste vooral om de grotere wielen te huisvesten. Het radiatorrooster, de bumpers en lichtblokken werden uiteraard hertekend. Binnenin houden de Japanse designers het vooral op nieuwe materialen en afwerkingskeuzes en opgewaardeerde digitale displays. Apple CarPlay, Android Auto en Amazon Alexa zitten in het connectiviteitsaanbod.

Lexus IS 2020

Onder de motorkap zien we opvallend genoeg (nog) geen hybrides: we noteren een achterwielaangedreven IS 300 (een 2.0-viercilinder van 245 pk en 350 Nm). Die is er ook als vierwielaangedreven IS 300 AWD, maar ruilt zijn vierpitter dan in voor een 3,5 liter grote V6 van 264 pk en 320 Nm, en zijn achttrapsautomaat voor een zestraps. Tot slot is er nog een IS 350 met achter- of vierwielaandrijving. Die puurt 315 pk en 380 Nm uit de 3.5 V6. Alleen die IS 350 is trouwens beschikbaar als sportiever aangescherpte F-Sport.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws