
De Japanse constructeur Toyota voegt een zevenzits-SUV toe aan zijn Europese gamma. Voor het eerst komt immers de Highlander naar onze markt, die helemaal bovenaan Toyota’s SUV-gamma plaats neemt.
De Toyota Highlander is een gevestigde waarde in thuismarkt Japan en in Noord-Amerika, maar voor ons bleef hij een nobele onbekende – op enkele losstaande gevallen van parallelimport na. Daar brengen de Japanners nu verandering in: vanaf begin volgend jaar wordt de Highlander ook bij ons officieel verkocht.

Toyota voegt daarmee helemaal bovenaan zijn gamma een SUV toe: de Highlander is immers 4,95 meter lang en biedt plaats aan zeven passagiers. Een verschuifbare tweede zit rij moet ervoor zorgen dat ook twee volwassenen comfortabel achteraan plaats kunnen nemen, zo verzekert Toyota. Met 658 liter is er ook voldoende ruimte voor bagage. Zeker wanneer je de tweede en derde rij neerklapt: dan is er 1.909 liter beschikbaar.
De Highlander staat op het GA-K-platform van stalgenoten RAV4 en Camry. Dat betekent in de eerste plaats dat deze Toyota eveneens gebruik maakt van de huiseigen hybride aandrijflijn op basis van de 2.5-viercilinder die volgens de atkinsoncyclus werkt. In de Highlander wordt die gecombineerd met een elektromotor op de vooras en een op de achteras, goed voor een totaal vermogen van 244 pk. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt de CO2-uitstoot 146 g/km en het verbruik 6,6 l/100 km.

De uitrusting is uiteraard ook op niveau, met Toyota’s Safety Sense met adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp, voetganger- en fietserherkenning; een head-updisplay, Apple CarPlay en Android Auto, zetelventilatie en een digitale achteruitkijkspiegel zoals ook Land Rover gebruikt. De Toyota Highlander neemt boven de RAV4 plaats in het Japanse gamma, en wordt vanaf begin 2021 verkocht.
Recente reacties
Officieel: Mercedes EQB rijdt EQA achterna
ik wacht al enkele maanden op lease prijzen voor de EQB... Maar nu ik die foto zie met de...
Door Yannick 7 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Maar dat heeft helemaal niets te maken met het feit dat deze een EV is. Dat argument kan je...
Door this 10 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Dat het alleen in de file staan met een relatief grote EV ook wat zijn nut voorbij schiet? :-)
Door Yvesw 11 uur geleden
Maken of kraken: Audi A6 Avant e-tron [RENDER]
Nu ben ik eens heel benieuwd waarom jullie deze vraag stellen "Is er plaats in elektroland voor zo'...
Door this 1 dag geleden