In 1997 startte Toyota aan haar hybrideverhaal met de lancering van de eerste generatie Prius. Een auto die zijn tijd ver vooruit was op aandrijfvlak. Een pionier die er voor heeft gezorgd dat Toyota met trots kan zeggen dat het anno 2020 meer dan 15 miljoen hybrides heeft verkocht. Bijna één op vijf daarvan rijdt rond in Europa.
De hybride, jarenlang werd het gezien als de aandrijving voor de geitenwollensokken van deze wereld. Daarbij hielp het ook niet dat Toyota deze pientere technologie in generische dozen stak. Toch is de laatste jaren het besef gekomen dat een hybride zo dom nog niet is. Enerzijds dankzij het continu verder ontwikkelen van de technologie door Toyota, eveneens door de verpakkingen die tegenwoordig beter op het netvlies vallen, anderzijds door de ijzersterke betrouwbaarheid die Toyota wist te garanderen met haar hybrides.
Tegen alle verwachtingen in
Toch leek het er in 1997 even naar uit dat de hybride een korte hype zou worden. Zoals gigantische nieren op een BMW (of laat ons dat alvast hopen). Toyota, eigenzinnig als het merk is, bleef echter geloven in haar Prius. Meer nog, de hybridetechnologie van de Prius vond stelselmatig zijn weg naar de andere modellen van het merk. Van Yaris tot Highlander.
Een keuze die zijn vruchten af heeft geworpen. Want dankzij de hybridemotoren was Toyota als geen ander gewapend voor een leven na dieselgate in Europa. Want waar automerken plots een benzine moesten aanbieden die een serieuze slok lustte, schoof Toyota en zustermerk Lexus hybridewagens naar voren die zo zuinig waren als een diesel. Het resultaat na dat avontuur de voorbije 23 jaar? Zo maar even 15 miljoen auto's verkopen met een hybride-aandrijving.
Een mijlpaal voor het Japanse merk om U tegen te zeggen. Want initieel had het maar liefst 10 jaar (!) nodig om de eerste 1 miljoen exemplaren te verkopen. Ondertussen worden jaarlijks meer dan 1.5 miljoen hybrides door Toyota en Lexus aan de man gebracht. Hoeveel hybrides van Toyota er in Europa rond toeren? Wel, de voorbije 23 jaar wist het merk 2.8 miljoen exemplaren in Europa te leveren. Zowat een vijfde van de totale productie.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden