In Zuid-Korea heeft Genesis zijn nieuwe G80 voorgesteld. Het kan aan ons liggen, maar wij vermoeden dat de luxedochter van Hyundai voor het ontwerp goed naar Ingolstadt heeft gekeken.
Met een lengte van 5 meter en een wielbasis van zowat 3 meter past deze Koreaanse luxesedan in het segment van de Audi A7. Met zijn ontwerp met sterk aflopende daklijn en korte kofferklep... ook. Vooraan kiest de G80 dan weer voor een imposant radiatorrooster, dat op de Aziatische, Australische, Russische en Amerikaanse markten waar Genesis actief is in de smaak zal vallen.
Binnenin zien we een dashboard dat wordt gedomineerd door hout en horizontale lijnen, en door een infotainmentscherm van 14,5 duim. De keuzehendel voor de automatische versnellingsbak is een draaiknop. Verder heeft Genesis geprobeerd het aantal knopjes op het dashboard zoveel mogelijk te beperken.
Aan luxe alleszins geen gebrek, met leder en openporig hout, rijhulp die je automatisch van rijvak doet wisselen en die de gewoontes van de chauffeur leert, parkeren met afstandsbediening, en zelfs betalen via het infotainmentsysteem, bijvoorbeeld wanneer je gaat tanken. Dat laatste kan voorlopig alleen in Zuid-Korea.
Genesis is erin geslaagd om de nieuwe G80 125 kilogram lichter te laten wegen dan zijn voorganger. Onder de motorkap bieden de Koreanen een 2.5-viercilinder van 304 pk, een 3.5 V6 van 380 pk, en een 2.2-viercilinder diesel van 210 pk. Bij ons is deze Genesis G80 uiteraard niet te koop.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden