Zijn debuut was normaal gepland voor Genève, maar uiteindelijk werd het een week later: de Czinger 21C. De Californische supercar produceert 1.250 pk en heeft een rode zone die begint bij... 11.000 tpm.
De 21C ontleent zijn naam aan de 21ste eeuw en gebruikt ook productietechnieken die deze eeuw typeren. Czinger laat computers immers de optimale verhouding tussen sterkte, gewicht en kostprijs van componenten berekenen om ze dan van de 3D-printer te laten rollen.
Centraal achterin ligt een 2,88 liter grote V8 met twee turbo’s en een rode zone bij 11.000 tpm. Een extra setje elektromotoren brengt het totale vermogen op maar liefst 1.250 pk. Dat vermogen wordt via een sequentiële zevenbak aan de grond gebracht. 0-100 km/u neemt amper 1,9 seconden in beslag, de topsnelheid zou ergens boven 400 km/u moeten liggen. Het gewicht van de Czinger 21C? Nog geen 1.200 kilogram.
Czinger is van plan om amper 80 exemplaren van zijn 21C te bouwen, waaronder ook enkele exemplaren met circuitspecificaties. Daarna wil het nog andere sportwagens bouwen. Maar dat hoeven niet noodzakelijk hypercars als deze 21C te zijn, aldus Czinger.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden