Hij mag dan wel amper 2 sterren halen op de Euro NCAP, het feit dat Lancia meer Ypsilons verkoopt in Italië, dan Alfa Romeo in heel Europa spreekt boekdelen. Waardoor het een vanzelfsprekendheid is dat ook de Ypsilon aan de mild hybrid gaat.
Met 9 jaar op de teller is de Lancia Ypsilon een kranig oudje met serieus wat bagage op z'n rug. Zo werd hij halfweg zijn huidige carrière verbannen naar Italië om enkel daar nog aan de man te worden gebracht. In zijn thuisland is de Ypsilon evenwel een blijvend succesje, met dank aan de lage prijssetting en de genen die 'ie deelt met de Fiat 500. Die laatste kreeg laatst een hybride-versie, waardoor ook de Ypsilon volgt.
"Mild" Hybrid
Al dienen we meteen te zeggen dat de term "Hybrid" misschien wel wat overdreven is. Want uiteindelijk gaat het hier over een milde hybride-set-up waarbij een 1-liter driecilinder met 70 pk hulp krijgt van een elektrische startermotor van 12 volt. Een systeem dat in het beste geval enkele druppeltjes benzine per honderd kilometer zal weten te besparen.
Lancia zet de Ypsilon Hybrid in de markt met een vanafprijs van 14.450 euro. Reken daar nog een fikse korting bij van de dealer (lees: vanaf 10.900 euro) en we begrijpen (bijna) waarom Italianen overstag gaan voor het kleintje. Wanneer het écht over en out is voor Lancia, dat is niet duidelijk.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 18 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden