Officieel: Cupra Leon komt in 4 smaken, 2 uitvoeringen (2020)

LEON Cupra 2020

Na twee jaar het water aftasten springt Cupra, het sportieve submerk van Seat, nu met beide voeten in de poel der performante auto's. Met de Leon als nieuwe strijdwapen en een nieuwe uniek voor Cupra ontwikkelde crossover in de coulissen.

Hoewel de Cupra Ateca een groep trouwe schare fans kent, kan je de crossover moeilijk de belichaming van een sportief merk noemen. De Cupra Leon is nu klaar om die fakkel over te nemen. Met gekende mechaniek, maar wel een groter smakenpalet dan ooit. Met verschillende vermogensversies, aandrijvingen, vormen én zelfs een stekker.

Ingetogen

Visueel is de Cupra Leon alvast ingetogen. Zet er de nieuwe Seat Leon naast en je moet al twee keer kijken om de verschillen op te merken. Geen brede wielkasten, foute bodykit en onderlip om U tegen te zeggen. De koperen accenten zijn dan ook de grootste weggevers. Die kom je zowat overal tegen. Van logo, over de velgen, tot het stiksel op de stoelen.

LEON Cupra 2020

Tegenover de reguliere Leon zit de Cupra evenwel 25 milimeter dichter bij Moeder Aarde (achteraan 20 mm). De velgen, die meten 18 tot 19-duims. De Brembo-remmen afgewerkt met koperen klauwen? Standaard.

De vermogens

Cupra lanceert de Leon meteen in vier vermogensversies. Te beginnen met een 245 pk (370 Nm) sterke 2-liter viercilinder benzine. Al is er een catch, want datzelfde aantal caballos kan je ook krijgen via een totaal andere set-up. Want de Cupra Leon komt er ook als plug-in! Met eveneens 245 pk (400 Nm), een accu van 13 kWh, een theoretische range van 60 km (WLTP) en... een fiscaal interessante aftrekbaarheid.

LEON Cupra 2020

Hoger op de ladder grijpt Cupra terug naar reguliere verbrandingsmotoren zonder elektrohulp. het gaat dan over de overbekende 2-liter viercilinder met 300 pk (400 Nm) die zijn kracht naar de voorwielen mag sturen via een elektronisch sperdifferentieel. Mag het nog net wat meer zijn, dan heeft Cupra ook nog 310 pk op het menu staan. Al is die enkel voorbehouden voor de Cupra Leon Sportstourer met vierwielaandrijving. De Sports-que?¿

Zelf roeren uitgesloten

De Sportstourer, Spaans voor stationwagen (nu ja). Want net zoals voordien komt de Cupra Leon er als 5-deurs en stationwagen. Enkel die laatste krijgt dus een vierwielaangedreven versie met net wat extra peper. Al verlies je natuurlijk altijd wat vermogen via zo'n aandrijflijn.

LEON Cupra 2020

Ongeacht de versie, het vermogen of uitvoering... de Cupra Leon zal je steevast moeten bedienen via een automaat met dubbele koppeling. De ingenieurs achter Cupra gaan er wel prat op dat ze het reactievermogen van die automaat een serieus stuk hebben aangescherpt tegenover vroeger... en tegenover de Cupra Ateca. Dit najaar zal Cupra de leveringen starten van haar Leon én daarenboven crossover Formentor in productie nemen. Waardoor het gamma van Cupra op 3 komt te staan.

Dit of een Golf GTI? Het is aan jullie!

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 09:56
afbeelding van Carlos

Kon de render al smaken en deze verschild niet veel dus TOP.
Moest het kunnen teken ik in voor de ST.
Toevallig al ergens prijzen laten vallen?

Uw reactie