Officieel: Hyundai i20 krijgt gedaanteverandering (2020)

-

Hyundai heeft vandaag officieel het doek gehaald van de i20, de derde generatie van haar stadsauto. En die moet gaan inspelen op de dynamische en sportieve jonge garde.

Je kreeg gisteren al beelden te zien van de i20, al waren die toen ontsnapt aan een embargo. Vandaag geeft Hyundai ook de officiële informatie mee. Daaruit kunnen we afleiden dat de wagen volgens een hele nieuwe designfilosofie ontwikkeld werd. De Hyundai'ezen noemen het zelf "Sensuous Sportiness", al kan het zijn dat we wat u's van plaats gewisseld hebben. Proporties, architectuur, stijl en technologie zijn hier volgens Hyundai de kernelementen. De proporties, daarmee zit het goed. Als één van de latere vernieuwingen in het segment kunnen we hem best vergelijken met de eerdere nieuwe modellen bij de concurrenten, en dan durven we zeggen dat er in vooraanzicht wat van de verhoudingen van een lekkere Peugeot 208 in zit.

Intense C-stijl

Maar het karakter van de i20 is te vinden in de neus, met de grote grille, scherpe koplampen en duikende motorkap. De wigvormige lijn aan de zijkant eindigt in een smalle C-stijl. Achteraan vouwen de achterlichten zich om de hoeken, waar ze de uitsparing van de tankdop camoufleren. De lijn van de achterlichten die de kofferklep oversteekt moet de wagen dan weer breder laten ogen. Er komen een tiental koetswerkkleuren, waarbij gekozen werd voor een nieuw type blauw; Intense Blue zoals op de foto's.

hyundai i20 2020 official

De aangepaste afmetingen en proporties uiten zich ook aan de binnenkant. Dankzij de smalle C-stijl - en het nieuwe zijruitje achter het achterportier - heb je een ruim zicht rondom, terwijl dankzij onder andere een breder koetswerk ook de kofferruimte met 25 liter groeide tot 351 liter.

premium touch

Hyundai laat geen plaatjes van het interieur zien, dus je moet ze maar geloven als ze zeggen dat ook dat kan uitpakken met allerlei technologie. Zo kan je Apple Carplay'en en Android Auto'en, heb je een digitaal instrumentenpaneel dat 10,25 inch groot meet. Daarnaast staat een even groot aanraakscherm voor de bediening van media en navigatie. Dat scherm kan je in splitscreenmodus steken, zodat je twee dingen tegelijk kan bekijken. Achterin zit een USB-aansluiting voor de achterste inzittenden. Het hoogwaardige audiosysteem is van Bose, en dat premium soundsystem is volgens Hyundai een primeur voor een Hyundai-model in Europa. Ook een inductielader in de middenconsole is als optie beschikbaar.

hyundai i20 2020 official

Rijhulpsystemen zijn er ook, met de Forward Collision-Avoidance Assist en Smart Cruise Control. Dat laatste is adaptieve cruise controle die connectie maakt met je navigatiesysteem en zo op je rit kan anticiperen. Andere snufjes: Lane Following Assist, Blind-spot Collision-avoidance Assist Warning, Rear Cross-Traffic Collision Assist en Intelligent Speed Limit Assist.

milde éénliters

Met de lancering van de Hyundai i20 pakte Hyundai ook het motorenaanbod aan. Daarbij is de introductie van een 48V systeem de grote nieuwigheid, die zijn intrede doet op de 1.0 T-GDI met 100 pk. Standaard levert die 100 pk en 172 Nm, de 48V-volt versie is er vooral om het verbruik te laten zakken, volgens Hyundai tot 3 a 4 procent. Concrete verbruikscijfers geeft Hyundai niet meer mee, hetzelfde geldt voor de exacte afmetingen van de wagen.De 1.0 T-GDI met 120 pk wordt standaard aan dat mild hybrid systeem gekoppeld. Beide motorversies zijn verkrijgbaar met 7DCT automaat met dubbele koppeling of met manuele zesbak. Een oudere motor, maar daarom niet minder interessant, is de atmosferische 1.2 met 84 pk en 118 Nm, deze wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

hyundai i20 2020 official

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
suskewiet 14:28
afbeelding van suskewiet

quote : "Daarnaast staat een even groot aanraakscherm voor de bediening van media en navigatie. Dat scherm kan je in splitscreenmodus steken, zodat je twee dingen tegelijk kan bekijken"
....
goed om de ongevalstatistieken omhoog te krikken zoiets ??

Sven 15:09
afbeelding van Sven

Een bedenking die ik me ook maakte. Al kan je dat gelukkig ook als passagier bekijken. Tegelijk hebben andere automerken al enkele jaren de mogelijkheid om het scherm in twee delen op te delen, voor weergave radio naast navigatie bijvoorbeeld.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws