Officieel: Skoda Octavia is ruimtegolf (2019)

Skoda Octavia 2019

Skoda heeft gisterenavond de vierde generatie Octavia wereldkundig gemaakt. Die deelt zijn fundamenten met de al even kakelverse Golf 8 en zet ruimte, slimme technologieën en groene aandrijvingen voorop.

De crossover mag dan wel als een malle aan populariteit winnen, bij Skoda blijft Octavia heer & meester qua verkoop. Niet gek, als je weet dat de sedan en stationwagen de technologie van een Volkswagen Golf weten te verpakken in meer ruimte voor een lager prijskaartje. Win-win-win, zeg maar. Nu is de vierde generatie van de Octavia daar. De moeite?

Behouden sierlijkheid

Visueel oogt hij alvast weer een stukje sierlijker. Met dank, zonder twijfel, aan de subtiel gegroeide proporties. Want de vierde generatie komt net een tikkeltje langer (2 cm) en breder (1,5 cm) voor de dag. Waardoor designers wat meer plaatmetaal hadden om vorm te geven. In totaal meet de Octavia 4,69 meter, de wielbasis is met zijn 2,68 meter gelijk aan die van de voorganger.

Skoda Octavia 2019

Die vorm is nog steeds behouden, zowel voor de sedan als de Combi en adopteert Skoda's modern smoel- en lichtenwerk. Weg zijn de gespleten koplampen, de koplampen worden voortaan in de unit zelf "gesplitst" door de led-dagrijverlichting. Fraaie full-ledkoplampen zijn optioneel, idem voor full-led's op de bips met dynamische richtingaanwijzers.

Benchmark

Aan de binnenzijde pocht de vierde generatie, net zoals zijn voorgangers, met een overvloed aan binnenruimte. Hoe ze het doen, dat weten we niet maar hoewel amper groter dan zijn voorganger beschikt de nieuwe Octavia over maar liefst 7.8 cm extra knieruimte achterin. Meer nog! De koffer van de sedan groeit met 10 liter naar 600 stuks en die van de stationwagen groeit maar liefst 30 liter tot 640 liter... zonder de achterbank neer te moeten gooien!

Skoda Octavia 2019

Stopte daar tot voordien de lovende woorden over het interieur, dan kunnen we vandaag met gerust hart zeggen dat de vierde generatie Octavia ook digitaal een grote stap heeft genomen. Pal voor de neus prijkt er (optioneel) een 10 inch digitale instrumentencluster terwijl op het dashboard een infotainmentscherm van maximaal 10 duim het goede weer mag maken. De gelijkenissen met het dashboard van de nieuwe VW Golf zijn sterk... maar dit zijn natuurlijk broertjes van elkaar.

Keuzepalet

Daar houden de gelijkenissen trouwens niet op, want één blik op het motorenpalet van de nieuwe Skoda leert ons dat die van hetzelfde rek komen als van de nieuwe generatie Golf. Geen slechte zaak, want Volkswagen zet sterk in op vergroening zonde te snoeien in het aanbod. Waardoor je zowat alle smaken kan verkrijgen in deze Octavia. Van een 1-liter driecilinder turbobenzine (110 pk) over een 1.5 viercilinder turbobenzine (150 pk) tot een 2-liter turbobenzine met 190 pk. Opteer je voor de automaat bij de eerste twee varianten, dan beschikt de Octavia trots over een mild-hybridaandrijving.

Skoda Octavia 2019

Dieselen kan ook, in de vorm van een 2-liter viercilinder turbodiesel die mag beschikken over 115, 150 of 200 pk. Standaard met manuele zesbak, optioneel krijg je een automeet met dubbele koppeling en zeven trappen. De versie met 150 en 200 pk kan je ook bestellen met voorwielaandrijving.

Plug-in

Al hebben we de meet fiscaal-vriendelijke keuze voor laatst gehouden. Want Skoda brengt een plug-invariant op de markt. Die Octavia iV pakt uit met een systeemvermogen van 204 pk en 350 Nm koppel. Kijk, daar gaat je leasinghart al sneller van slaan. Strijdwapens van dienst zijn een 1.4-liter turbobenzinemotor met 156 pk en een elektromotor van 102 pk. Die laatste mag zijn kracht halen uit een accu van 13 kWh.

Skoda Octavia 2019

Goed voor een elektrische range van 55 kilometer (WLTP) volgens Skoda en natuurlijk CO2-cijfers die mooi onder de 50 g/km vallen. Een exact cijfer is er nog niet maar ga er maar prat op dat deze rakker in leasing amper bij te houden valt. Of toch als die leasingrijder voorbij de kofferhandicap kan kijken. Want zowel Combi als sedan moeten zowat 150 liter inboeten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
T-Lens 07:28
afbeelding van T-Lens

Is er eigenlijk iemand die weet waarom de populaire 1.6tdi een stille dood gestorven is en vervangen wordt door een 2.0tdi (115pk)? Gaan ze bij Vag stoppen met downsizing? Of is het gewoon om kosten te besparen dat ze van 1 dieselmotor dan maar meerdere vermogensvarianten maken? Dat scheelt weer voor veel mensen een pak aan tax €€€ extra per jaar...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws