Tegen 2020 zal Renault een Kangoo en Master aanbieden die gebruik maken van waterstof. Dit als eerste in de bestelwagenwereld.
Een elektrische bestelwagen is mooi en ondertussen toont zowat elke autofabrikant een toekomstige mogelijkheid. Renault daarentegen staat toch net een stapje verder op de groene trap. Renault kan dankzij de samenwerking –die ze vijf jaar geleden zijn aangegaan- met Symbio de emissievrije aandrijving aanbieden in hun Kangoo en Master. Of toch alleszins in hun toekomstige modellen.
De naam die Renault zal gebruiken is Z.E. Hydrogen en zal in de Master een actieradius van 350 kilometer hebben, terwijl de Kangoo Z.E. Hydrogen het 20 kilometer verder schopt. Naast de extra “af te leggen” afstand tegenover de “normale” Z.E.-modellen, is de tanktijd een groot voordeel. Een waterstoftank is net zoals een tank bij een verbrandingsmotor op amper 5 minuten vol. Als je een tankstation vindt wellis waar. Het algemeen gewicht stijgt wel door de waterstofinstallatie. Bij de Kangoo moet je op 110 kg extra rekenen, terwijl de Master 200 kg verzwaard.
Eind dit jaar mogen we de Renault Kangoo Z.E. Hydrogen verwachten, terwijl we op de Master Z.E. Hydrogen tot volgend jaar moeten wachten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 37 min geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 3 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 6 uur geleden