Na een carrière van acht jaar mag de Yaris eindelijk op pensioen. Zijn opvolger verandert – in tegenstelling tot wat Toyota met de Corolla deed – niet van naam. Wel van platform, en dat moet goed nieuws betekenen voor de rijbeleving.
Toyota past zijn New Global Architecture (TNGA) eindelijk ook toe op zijn compacte Yaris. Diens platform heet GA-B, en moet stabieler en nauwkeuriger sturen, aldus de Japanners. Het zwaartepunt ligt 15 millimeter lager dan bij de Yaris van de derde generatie, terwijl deze nummer vier stijver, dynamischer en stiller voor de dag moet komen.
De goednieuwsshow gaat trouwens verder: Toyota noemt zijn nieuwe Yaris “’s werelds veiligste compacte auto”. Veel meer willen de Japanners daar nog niet over kwijt, behalve dat de nieuwkomer standaard voorzien is van een adaptieve cruise control en rijstrookhulp.
Kleiner maar ruimer
Net als de Suzuki Swift, die zijn nieuwste generatie iets zag krimpen, is ook deze nieuwe Yaris compacter geworden. De wielbasis werd weliswaar 50 millimeter langer en de auto in totaal 50 millimeter breder, dus de binnenruimte gaat erop vooruit. Maar de Yaris werd 5 millimeter korter en 40 millimeter lager. Geen paniek, want de zetels werden lager ingeplant.
Visueel komt de Yaris een stuk scherper voor de dag. De motorkap werd wat hoger, het radiatorrooster wat groter en de wielkasten wat gespierder. In het interieur wordt de digitalisering doorgetrokken: centraal op het dashboard staat een touchscreen, de tellerpartij is digitaal en er is ook een head-updisplay. Het dashboard zelf werd iets slanker, het stuur iets kleiner.
Nieuwe hybride
Geen volledig elektrische aandrijflijn onder de motorkap. De nieuwe Yaris debuteert uiteraard als hybride, in dit geval gebaseerd op een 1.5 driecilinder benzinemotor die volgens de Atkinsoncyclus werkt. De hybride aandrijving is nauw gerelateerd aan de hybride 2.0 en 2.5 die Toyota in zijn grotere modellen gebruikt.
Veel meer details geven de Japanners opnieuw nog niet, behalve dan dat het verbruik en de CO2-uitstoot meer dan 20 procent lager liggen en het systeemvermogen er met 15 procent op vooruitgaat. De batterij is tot slot trouwens niet langer van nikkel-metaalhydride, maar is een lichter en krachtiger lithium-ionexemplaar.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 4 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 8 uur geleden