Officieel: Alpine A110S zwiert compromis buiten, gaat voor sport (2019)

alpine a110s 2019

De A110 van Alpine? Daar zat uiteraard nog een compromis tussen sportiviteit en comfort in. Deze A110S schuift dat comfort echter een stapje opzij in het voordeel van pure prestaties. Meer kracht, extremer chassis en nog steeds sierlijke looks, dat is deze A110S.

Het stond in de sterren geschreven dat Alpine, het sportwagenmerk van Renault, met een sportievere versie van de A110 op de proppen zou komen. Want hoewel al blakend van de sportiviteit, was er nog ruimte voor meer. Opvulling voor die ruimte kan je nu vinden bij de A110S.

Extreme borstel

Die A110S ziet het vermogen van zijn 1.8-liter viercilinder turbobenzine stijgen van 252 pk naar 292 pk (en 320 Nm) dankzij het opvoeren van de turbodruk met 0,4 bar. Kous af, zou je kunnen zeggen. Fervent circuitrijders weten echter dat pk's maar voor half het plezier zorgen. Waardoor Alpine ook nog eens met de extreme borstel door de andere mechaniek ging.

alpine a110s 2019

Neem nu de veren die 50% stijver zijn, de holle antirolstangen die 100% stijver zijn, de met 4 milimeter gereduceerde rijhoogte en het (optionele) koolstofvezel dakje om het zwaartepunt te verlagen. De nieuwe velgen (215 voor en 245 achter) krijgen specifieke Michelin Pilot Sport 4-banden om de mechanische grip naar een nieuwe hoogte te tillen, terwijl ze ook nog eens standaard de straffere Brembo-remmen herbergen die je optioneel kan krijgen op de reguliere A110. De A110S ademt sportiviteit uit.

Visueel onmerkbaar

Sportiviteit ademen, zonder het te roepen. Want waar automerken graag de spoilerdoos open halen voor 'sportversies' houdt Alpine vast aan de relatief behouden looks van de A110. Het Franse vlagje op de flank wordt vervangen door een koolstofvezel exemplaar met oranje accent en optioneel kan je een unieke matgrijze kleur krijgen. Daarmee moet je het eigenlijk doen.

alpine a110s 2019

Vanaf vandaag kan je een Alpine A110S bestellen, tegen oktober moeten de eerste klanten er mee het circuit op kunnen. Belgische prijzen hebben we evenwel nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
andre123 08:42
afbeelding van andre123

voor wie nog moest twijfelen.....alpine is back!!!

Yvesw 11:32
afbeelding van Yvesw

Dat is de officiële info die Alpine ons geeft. :-)

Yvesw 12:01
afbeelding van Yvesw

Omdat het bij deze A110S misschien niet draait om pure cijfers? Het maximale koppel is misschien wel identiek, het is voortaan beschikbaar tussen 2.000 tot maar liefst 6.400 opm. Dat is 1.400 opm langer dat je het volle grob koppel krijgt.

Ik heb de indruk dat ze in Dieppe vooral een zo vlak mogelijke koppelcurve wilden creëren in plaats van één hoog piekmoment.

Techno Patat 12:08
afbeelding van Techno Patat

Om het sportief te houden laten ze die motor misschien meer toeren trekken? Pk’s zijn tenslotte koppel X toerental. Meer pk’s maar met hetzelfde koppel zijn meer toeren :p!

Een sportieve rakker pur sang waar je veel rijplezier uit haalt smeekt toch bijna om een hoogtoerig blokje :D? Ik zou het allesinds zeer straf vinden van Alpine dat ze het blok herwerkt hebben zodat ie meer toeren kan trekken, maar die gekke fransosen zijn ertoe in staat...

Yvesw 12:40
afbeelding van Yvesw

Ze hebben inderdaad het blok herwerkt om meer toeren te maken. ;-) De maximale kracht bereik je voortaan ook op 6.400 opm in plaats van 6.000 opm. Of anders gezegd; piekvermogen en piekkoppel ontmoeten elkaar pas bij 6.400 opm. Niet slecht voor een turboblok...

FLP 12:12
afbeelding van FLP

Maar nog altijd alleen automatic. :( Moest er nu een manuele bak kunnen gekozen worden, zou de Alpine serieus hoog op m'n verlanglijstje staan!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws