Met de XV e-Boxer en Forester e-Boxer stuurt het Japanse Subaru twee nieuwe hybrides de markt op. Een interessant alternatief voor die andere Japanse hybride, want Subaru pronkt met trekkracht. Maar wat moet dat nu kosten?
De laatste jaren heeft Subaru zichzelf wat uit de West-Europese markt gezet. Deels te verklaren omdat de Japanse product halsstarrig vast bleef houden aan straffe vierwielmechaniek die ook met een prijskaartje kwam. De klant, die kocht liever een voorwielaangedreven SUV met petieterige motor om op zijn oprit te parkeren. Subaru wil zich echter terug relevanter maken, met de komst van 2 hybridemodellen.
XV e-Boxer
De eerste van dat duo is de XV. De compacte SUV van Subaru mag aan de e-Boxer, Japanse taal voor een set-up met een 2-liter atmosferische viercilinder benzine met 150 pk die versterking krijgt van een 16,7 pk sterke elektromotor die in de CVT-versnellingsbak huist. Die elektromotor kan zijn kracht halen uit een compacte batterij die zelf oplaadt tijdens het rijden.
Een systeem dat we natuurlijk al jaar en dag kennen bij de hybrides van Toyota. Al is Subaru snel om te zeggen dat het dit systeem zelf in-huis heeft ontwikkeld. Minimaal 31.995 euro vraagt Subaru voor een XV e-Boxer, daarmee is hij zowat 4.000 euro duurder dan zijn niet-hybride-broertje.
Forester e-Boxer
Grote broer Forester, die verbergt dezelfde hybride-set-up onder zijn grotere schulp. Belangrijk voor Subaru-rijders is de wetenschap dat je nog steeds dik 1.8 ton mag trekken met de hybride-Forester. Een uniek verkooppunt waarmee de Forester het verschil wil maken.
Prijzen voor de Forester e-Boxer beginnen bij 33.995 euro. Voor een full-option exemplaar leg je net geen 40.000 euro neer. Eén vraagteken echter nog, want Subaru heeft nog geen CO2-cijfers vrijgegeven van haar hybridemodellen. Laat dat net belangrijk zijn voor de verkoop. Volgende maand zouden we alvast meer info krijgen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 14 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden