De Alfa Romeo Milano is nog maar pas onthuld, of hij is nu al onderwerp van discussie. Dan hebben we het niet alleen over zijn looks — ook binnen onze redactie is daarover nog geen consensus — of over zijn geleende platform, maar wel over zijn naam. Volgens de Italiaanse overheid is die namelijk illegaal.
Het was geen makkelijke bevalling, een naam vinden voor Alfa Romeo’s nieuwe crossover. Zo deden er al jaren geruchten de ronde dat het model ‘Brennero’ zou gaan heten maar geef toe: een naam die zo hard op ‘verbrander’ lijkt, past helemaal niet op de eerste mainstream EV van het merk. Daarop stuurden de Italianen zowaar een oproep naar hun fans om voorstellen in te zenden maar wanneer ook daar niks bruikbaar uit voortkwam, noemden ze hem dan maar naar de bakermat van Alfa Romeo: Milaan… En ook dat lijkt nu geen goed idee geweest te zijn.
’Alfa Romeo Tychy’ dan maar?
In Italië heeft Adolfo Urso, de Minister van Industrie, zich namelijk uitgesproken over de nieuwe Alfa Romeo Milano en de man is op zijn zachtst gezegd not amused. Zo zou de naam van de crossover volgens Urso in strijd zijn met de Italiaanse wet die het op de markt brengen van producten met misleidende, naar Italië verwijzende namen verbiedt. Of concreet: de auto heet ‘Milano’ maar zal gewoon zij-aan-zij met zustermodellen Jeep Avenger en Fiat 600 gebouwd worden in de Poolse fabriek in Tychy… Dus wat de Minister eigenlijk wil zeggen, is dat ze hem dan maar de ‘Alfa Romeo Tychy’ moeten noemen als ze hem niet in Italië willen bouwen.
Het is trouwens niet de eerste keer dat de Italiaanse overheid deze wetgeving toepast op autoconstructeurs. Zo werd de bij ons onbekende fabrikant ‘dR’ vorig jaar nog berispt omdat ze te hard dweepten met hun Italiaanse herkomst, terwijl het merk tegenwoordig wel in Chinese handen is en de auto’s daar gebouwd worden. In het geval van Alfa Romeo lijkt de discussie echter persoonlijker van aard want het Stellantis-concern waar het merk deel van uitmaakt, is al even in gesprek met de Italiaanse overheid om meer steun te krijgen in ruil voor binnenlandse productie. In datzelfde debat sprak Stellantis-CEO Carlos Tavares zich eerder deze week bijvoorbeeld ook nog uit tegen de plannen van de Italiaanse overheid om Chinese merken fabrieken te laten bouwen in Italië. Kortom: het gaat hier om niets meer dan een ouderwets potje politiek gekibbel.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden