Seat is dood, leve Cupra… Of zo leek het tenminste de afgelopen jaren want terwijl voormalig dochtermerk Cupra populairder werd, besliste de VW-groep om Seat te degraderen tot een ‘mobiliteitslabel’. Zo zou een einde komen aan de autoproductie voor het merk, maar dat staat blijkbaar toch niet helemaal vast.
Ben je een beetje een Seat-fan, dan vind je de opkomst van Cupra waarschijnlijk wel wat weg hebben van broedermoord. Ooit begon Cupra namelijk als een sportief label onder Seat maar sinds het in 2018 een losstaand merk werd, begon Cupra steeds meer verkopen af te snoepen van zijn voormalige moederkloek. Het werd uiteindelijk zo erg dat de Volkswagen-groep openlijk begon te overwegen om Seat te herleiden tot een merk dat elektrische stepjes en deelmobiliteit zou gaan aanbieden terwijl Cupra de fakkel als automerk compleet zou overnemen… Maar zo snel geeft Seat zich blijkbaar toch niet gewonnen.
VW ID.1 met Seat-logo’s?
In een gesprek met Autocar heeft de Britse baas van Seat en Cupra, ene Marcus Gossen, namelijk laten vallen dat Seat zijn laatste auto nog niet gebouwd heeft. De beste man belooft zelfs dat het merk “binnen vijf jaar nog steeds auto’s zal hebben” en daarmee doelt hij niet alleen op wat facelifts voor bestaande modellen. Zo verklapt Gossen dat er misschien wel een betaalbare EV in de pijplijn zit, en de sleutel daarvoor schuilt in de Seat-fabriek in het Spaanse Martorell. Daar zal het VW-concern straks namelijk heel wat elektrische auto’s gaan produceren zoals de Volkswagen ID.2 en later de nog goedkopere ID.1, en die laatste is misschien wel de ideale kandidaat om terug een Seat-logo op te kleven.
Terwijl bijvoorbeeld de Volkswagen ID.2 wel een Cupra-alternatief krijgt in de vorm van de Raval, is zo’n Cupra-afgeleide moeilijker te verantwoorden voor iets als de ID.1. Cupra’s zijn doorgaans namelijk wat sportiever en daardoor duurder, en die kenmerken vallen moeilijk te rijmen met een sub-20.000 euro-EV als de VW ID.1. Seat stond daarentegen wel altijd al voor betaalbare auto’s en zo zou de goedkope Volkswagen zijn techniek kunnen gaan delen met een elektrische Seat in het A-segment, een beetje zoals de Mii Electric dat destijds met de e-Up! deed. Voorlopig blijft de Britse baas best mysterieus over het hele gegeven, maar dit zou dus wel eens het begin kunnen zijn van een nieuwe toekomst voor Seat… Als Dacia-alternatief, in de plaats van als mobiliteitslabel.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 15 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden