Nu de nieuwe generatie van BMW’s 5 Reeks steeds dichterbij komt beginnen ook de eerste geruchten rond de volgende M5 door te sijpelen. Die zijn voor de puristen niet mals, want als we verschillende bronnen mogen geloven wordt dat een stekkerhybride.
De BMW M5 staat als een monument in de autogeschiedenis. Het enige dat de Duitsers écht aan het recept durfden veranderen was een omschakeling van achterwiel- naar vierwielaandrijving, maar zelfs die kon je nog uitschakelen voor een vleugje traditionele achtertractie. Nu lijkt de M5 voor zijn grootste ommezwaai ooit te staan want de volgende generatie zou geëlektrificeerd worden. Al is er toch een kleine troost, want zoals bij elke plug-inhybride kan je er ook voor kiezen om stukjes op de verbrandingsmotor te rijden.
V8 met laadpoort
Het is dan ook onwaarschijnlijk dat BMW deze stap zet om van zijn volgende M5 een ecologisch model te proberen maken. De auto zou namelijk nog steeds een knoert van een V8-motor in het vooronder krijgen, waardoor de hybridisering misschien eerder een manier zou zijn om het model toch nog maatschappelijk relevant of ten minste fiscaal betaalbaar te houden. Dat de stekker er komt is echter zo goed als zeker, want spionnen hebben de M5 al betrapt met een laadpoort in de linkerflank en — als dat nog niet duidelijk genoeg was — met de waarschuwing “hybrid test vehicle” op zijn camouflage.
De volgende generatie van de BMW 5 Reeks wordt op de markt verwacht in 2023, gevolgd door een zuiver elektrische i5. De M-versie laat doorgaans wat langer op zich wachten en zullen we dus pas rond 2024 voor het eerst te zien krijgen. Een plug-inhybride aandrijflijn zoals die van de BMW XM zou de M5 aanzienlijk meer vermogen kunnen geven, al kan de auto er ook flink zwaarder door worden. Afwachten wat dat geeft, dus.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 17 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 17 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden