Apples plannen om een eigen zelfrijdende elektrische auto te ontwikkelen, zouden weer van onder het stof zijn gehaald. “Project Titan”, zoals het project heet, zou tegen 2024 klaar moeten zijn. Dat schrijft persbureau Reuters.
De fundamenten voor Project Titan werden in 2014 gelegd, toen de elektronicagigant aankondigde een eigen zelfrijdende elektrische auto te willen bouwen. Nadien werden de plannen teruggeschroefd en beperkt tot het ontwikkelen van software. Maar met de terugkeer van Doug Field, die overgestapt was naar Tesla, werd het hele project vanaf 2018 gestroomlijnd. Vorig jaar zette Field nog 190 werknemers van Project Titan aan de deur.
Nu zou Apple tegen 2024 een passagiersauto klaar kunnen hebben, zeggen insiders aan persbureau Reuters. De Apple-auto zou zelfs een revolutionair batterijontwerp krijgen, waardoor de prijs van batterijen afneemt en het rijbereik toeneemt. Ook de samenstelling van de batterij zou anders zijn dan de klassieke lithium-ionsamenstelling en minder gevoelig zijn voor oververhitting.
Waar draait de band?
Het grote vraagstuk in het hele Apple-autoverhaal is wie de auto gaat produceren. Apple zit dan wel op bergen geld, maar het is een nieuwe speler in de auto-industrie. Het heeft die andere grote nieuwkomer, Tesla, meer dan tien jaar gekost om geen verlies meer te draaien. Wellicht zou het met een toeleverancier gaan samenwerken, zoals Magna, waar het eerder al mee in gesprek was. Analisten zien dat ook eerder gebeuren. Of meer nog: dat Apple het resultaat van zijn werk beperkt tot een technologie die het verkoopt aan klassieke automerken.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden