Keuze van de Redactie: de drie auto’s die ertoe doen volgens Wim Bervoets (2021)

Mazda MX-5 Autofans

Ieder jaar wordt het automobiele landschap verrijkt met de komst van talrijke nieuwe modellen; het ene al impactvoller dan het andere. Daarom bekijkt de Autofans-redactie de stand van zaken in het jaar 2021: welke drie auto’s die er écht toe doen vinden we vandaag de dag op de markt?

Aan de vooravond van 2022 blikt de Autofans-redactie terug, niet alleen op een bewogen jaar maar op een steeds evoluerende automarkt. Ieder jaar overspoelen fabrikanten de sector namelijk met nieuwe modellen die elk op hun beurt beter beloven te zijn dan hun voorgangers. Dan rijst bij ons de vraag: als er maar drie auto’s op onze aardbol mochten rondrijden, welke zouden dat dan moeten zijn? Vandaag is het de beurt aan vader in spe Wim Bervoets.

Mercedes S-Klasse

Mercedes S-Klasse Autofans

“Nee Wim, het mag niet ‘Subaru’, ‘Subaru’ en ‘Subaru’ zijn.” De briefing van de collega’s was duidelijk, mijn voorliefde voor een hondstrouwe gezinsbreak duidelijk berucht. Toch ga ik niet voor de Subaru Outback, maar volg ik collega Joram in zijn keuze voor de ster van Stuttgart. En jawel, de E-Klasse mag dan heel wat argumenten voor zich hebben spreken, ik zie het graag een trapje hoger.

Want de Mercedes S-Klasse is al decennialang het summum van zakelijke luxe en luxueuze zakelijkheid. Hét uithangbord van technologische innovatie is de recentste generatie dan weer minder, al neemt dat niet weg dat Stuttgart op de S-Klasse vandaag graag zijn digitale vernieuwing loslaat. En als er dan toch nog maar een handjevol auto’s mag blijven rondrijden, dan wil je regelmatig wel eens wat nieuwe snufjes kunnen proberen in een oase van luxe, toch?

“En de BMW 7 Reeks?” hoor ik je denken? Die mag dan wel meer Freude am Fahren bieden, de S-Klasse is de enige van de Duitse drie die er in mijn ogen in slaagt om het gat met de Britse twee (Rolls-Royce en Bentley) generatie na generatie te verkleinen. Zeker als Maybach. En in dit segment draait de strijd om de achterbank, niet om het stuur.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 Autofans

Als het dan echt op ouderwets rijplezier aankomt, dan is het ook hier weer moeilijk knopen doorhakken. Ik heb lang getwijfeld om de Porsche 911 te nomineren, temeer omdat ook hij er al decennialang in slaagt om zijn roots niet te verloochenen. Maar de 911 gaat in steeds meer versies voor de turbo, en prefereert steeds vaker de PDK boven de pook. En waar kun je met zo’n 911 nog eens voluit gaan buiten de Autobahn en het circuit?

Als het op drie overblijvende auto’s aankomt, dan zwicht ik bij het uitdelen van de punten net als collega Yves toch nipt voor de Mazda MX-5, zeker in zijn huidige generatie. Altijd met atmosferische motor, altijd met manuele bak, en vooral: het dak in een letterlijke handomdraai zo neergegooid of dichtgeklapt. Zowel met zijn 1.5 als met zijn 2.0 kun je hem ongegeneerd uitwringen zonder helemaal roekeloos te doen.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 Autofans

Ook bij mij mag de derde auto een elektrische zijn. Maar de keuze hier wordt met het jaar moeilijker. Zo heeft Hyundai wat mij betreft dit jaar een van de sterkste staaltjes afgeleverd in de vorm van de Ioniq 5. Charmant retrodesign, clever gebruik van binnenruimte en vooral top-EV-technologie met de boordspanning van 800 volt, zonder er dezelfde ruchtbaarheid aan te geven als Porsche of Audi. Maar uiteindelijk komt de basisprijs van de Ioniq 5 aankloppen bij de instapprijs van de gevestigde waarde in EV-land: Tesla. Ook het meest gunstige rijbereik van de Koreaan legt nipt de duimen voor de basisversie van de Californiër.

Of neem nu de Polestar 2: knappe lijn, sterk product, en als Single Motor de versie die je moet hebben. Maar zijn niet-specifieke EV-platform en daardoor zijn minder gunstige stroomlijn en gewicht spelen hem op cruciale punten parten. Jazeker, de kloof wordt in sneltempo kleiner, en dit jaar meer dan ooit. Maar de Tesla Model 3 houdt nog nipt stand, meer dan de oudere Model S en de voorlopig wat teleurstellende Model Y. Hij is zeker niet foutloos, maar zolang zijn uitdagers dat ook niet zijn, blijft hij wat mij betreft overeind.

LEES OOK DE LIJSTJES VAN DE COLLEGA'S:

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws