Opel gooide het 30 jaar geleden over een andere boeg. De Kadett zwaaide af, de Astra mocht ook op het Europese vasteland het C-segment gaan bevolken.
De opdracht was niet min. De Kadett was al sinds de jaren 70 de grote concurrent van de Volkswagen Golf en dat model bleef gewoon zijn naam houden, tot nu zelfs, bijna 50 jaar na lancering. In Groot-Brittanië voerde Vauxhall al een tijdje de Astra-benaming, in Europa kwam die er pas met de zevende generatie van de C-segmenter van Opel, want hoewel het model een 'F'-achtervoegsel kreeg, gingen er toch zes generaties Kadett aan vooraf. Dat komt omdat de eerste generatie uit 1936 niet in de alfabetische volgorde werd opgenomen. Die begon pas in 1962.
Benieuwd welke andere automodellen 30 jaar worden dit jaar? Lees dan zeker ons overzichtsartikel
groter... vanbinnen
Voor Opel was de lancering van de Astra F symbolisch. De Koude Oorlog was voorbij en het Ijzeren Gordijn verdwenen. Consumenten wilden meer comfort en minder verbruik, dat is intussen niet meer veranderd. De Astra kwam daaraan tegemoet door met dezelfde buitenafmetingen als zijn voorganger aanzienlijk meer binnenruimte te bieden. De klant was overtuigd, de Astra F werd tussen 1991 en 1997 een goeie 4,13 miljoen keer verkocht. Er was dan ook niet alleen de modern ogende hatchback, behalve de stationwagon - bij Opel heette dat 'Caravan' - was er ook een sedan die het bij ons minder goed deed.
16V hart
Wel was er ook een driedeurs Astra, die in zijn GSi 16V-topuitvoering met een tweeliter en 150 pk de concurrentie aandurfde met de Volkswagen Golf GTI. Vanaf 1994 tekende ook de Cabriolet present, met een ontwerp van Bertone.
De buitenzijde deed modern aan, aan de binnenkant stond technologie voorop. Zo pronkte de Astra F met een Multi-Info Display, waarop de gebruiker informatie over radio, boordcomputer en de check van rijsystemen. De GSi 16V was dan weer de eerste auto met tractiecontrole in het C-segment.
Hier vind je een overzicht van de andere wagens die dit jaar hun 30e verjaardag vieren.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden