Waarom de Audi A1 Citycarver geen verdoken Q2 is

audi q2 vs a1 citycarver

Audi heeft vandaag een nieuwe crossoverversie van haar A1 gelanceerd, de A1 Citycarver. Alleen had Audi toch al een crossover-alternatief voor de A1, de Q2? Klopt! Maar een portie stevige onderzoekjournalistiek legt de verschillen bloot. Kijk even mee door ons vergrootglas.

We hadden al Allroad, Quattro, Avant en Sportback bij Audi. Vandaag komt daar ook nog Citycarver bij. Een term die Audi kleeft op haar lichtjes opgehoogde A1. Een auto waar ze blijkbaar moeilijk een naam voor vonden. Want Allroad, dat is natuurlijk voor de échte 4x4's, waardoor A1 Allroad geen mogelijkheid was. Q1 dan? Dat was mogelijk... maar Audi gaat er prat op dat Q-derivaten geen design mogen lenen van hun reguliere A-broertjes.

Meer nog, de Q-SUV's van Audi krijgen steevast een +1 in de nomenclatuur. Want het SUV-alternatief voor de A4 is de Q5, dat van de A6 is de Q7 en dat van de A1 is de Q2. Waardoor er dus, jawel, eigenlijk al een A1 Citycarver bestaat. Namelijk de Q2. Of toch niet helemaal...

Nulletje van verschil

Je zou namelijk snel kunnen zijn om A1 Citycarver (CC voor de vrienden) en Q2 over dezelfde kam te kunnen scheren. Doe dat echter maar niet, want de A1 CC speelt op een heel ander niveau dan de Q2. Te beginnen met het platform. De A1 CC staat namelijk op het MQB A0-platform, een doorontwikkeling van het MQB-platform dat onder de Q2 staat. Waardoor de A1 frissere fundamenten heeft.

audi q2 vs a1 citycarver

Dat merk je ook door het lagere gewicht. Hoewel Audi nog geen officiële cijfers van de A1 Citycarver heeft weegt een A1 al vlot 100 kg minder dan de Q2. Wat extra plastiek op de bumpers zal het gewicht heus niet ver de hoogte in stuwen bij de A1 CC.

Oldschool vs new school

Daarnaast zorgt dat onderhuids platform dat er ook visueel plaats is voor modern gerief. Waar het interieur van de Q2 zich nog sterk laat baseren op dat van de pensioengerechtigde A3, ziet dat er van de A1 net wat frisser uit met een fraai geïntegreerd infotainmentsysteem met Audi's laatste software.

audi q2 vs a1 citycarver

Er zijn ook pluspunten voor de Q2 trouwens, want Audi's crossover is maar liefst 16 centimeter langer dan de A1 Citycarver. Extra eenheden die vooral de koffer ten goede komen. Want met een volume van 405 liter is de koffer van de Q2 een serieuze slag groter dan die van de A1 CC (335 l).

Ook gelijkenissen

Vergis je echter niet, er zijn ook serieus wat gelijkenissen. Neem nu de hoofdruimte voor en achter; identiek bij A1 CC en Q2. Motoren? Tot op de piston uitwisselbaar. Of toch niet helemaal, want de Q2 is er als 300 pk sterke SQ2, een 300 pk sterke S1 is er evenwel nog niet. Maar laat ons er echter van uit gaan dat het merendeel van de klanten geen nood heeft aan die 300 paarden.

audi q2 vs a1 citycarver

Het verdict dan? De A1 Citycarver is onderhuids en visueel frisser dan de Q2 en zal - naar wat we vermoeden - net wat goedkoper zijn dan die Q'er. Daar staat wel tegenover dat de Q2 meer koffer- en beenruimte aan kan bieden en desgewenst uitgerust kan worden met vierwielaandrijving. Hadden wij het echter voor het kiezen, dan stellen we de A1 Citycarver voorop. Alleen zal de prijs niet mals zijn. Reken dan ook maar op zo'n 23.500 euro voor de (kale) instapversie. Geld waarmee je bij andere merken een ruime crossover, dan wel hatchback op de kop kan tikken.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws